Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Trouwinschrijving 1649

Wie kan mij helpen? Betreft deze trouwinschrijving Everard Meyster en Agatha Schaep?

In welke plaats vindt het huwelijk plaats? Amersfoort of Amsterdam?

Welke datum? 29 juli of 29 augustus 1649

Staan er ook getuigen vermeld?

Dank vast voor de moeite!

Reacties (2)

René van Weeren zei op wo, 01/08/2025 - 13:48

Dag Anna,

Dit is geen trouwinschrijving en betreft ook niet Everard Meyster en Agatha Schaep; zie mijn reactie zo dadelijk op je andere post. Dit is een verklaring van de kerkenraad betreffende de voorlopige inschrijving van de ondertrouw van Jacob Janszoon van Bergen en Claesge Willems. Uit de context blijkt dat Jacob soldaat is en Claesge recent in Amsterdam weduwe is geworden. Haar is daarom verzocht afdoende bewijs van het overlijden van haar vorige echtgenoot te overleggen, maar uit deze verklaring blijkt dat zij dat nog steeds niet afdoende heeft gedaan. De kerkenraad adviseert daarom de voortgang van de verplichte drie huwelijksafkondigingen na de ondertrouw op te schorten (en daarmee het huwelijk uit te stellen) en de zaak aan de gerechtelijke instanties voor te leggen. Uit de nummering blijkt dat deze ondertrouw kennelijk direct voor die van Everard Meyster en Agatha Schaep ingeschreven is.

Anna zei op wo, 01/08/2025 - 13:54

Beste René,

Hartelijk dank voor je reuze snelle reactie. Ik meende zelf ook al andere namen te lezen dan de door mij gezochte en dat klopt dus. Dan staat dit document verkeerd omschreven in het archief. En zal ik op zoek moeten naar de echte trouwinschrijving. Je hebt me enorm geholpen. Fijn,

Groeten Anna 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.