Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Trouwakte van Jacobus van Sinaij en Elisabeth vander Borght 1680 te Brussel

Beste lezers,

Wie zou bijgevoegde en onderstaande tekst kunnen vervolledigen/verbeteren en vertalen?

6ta Maij 1680. Juncti sunt Jacobus van Sinaij, et Elisabeth vander Borght, m.... Dispensans Illmi Dni Arch..pi? super Bannis et servatis alijs fernandis, coram RR, DD. Maximiliano Walravens et Jos de Pre? tamijn testibus ac me JD Cuijper?...

Dank alvast!

Reacties (7)

René van Weeren zei op vr, 04/04/2025 - 14:03

Michiel, dat was al een prima poging!

6ta Maij 1680. Juncti sunt Jacobus van
Sinaij, et Elisabeth vander Borght, media
dispensa(ti)one Ill(ustrissi)mi D(omi)ni Archiep(iscop)i super Bannis
et servatis alijs servandis, coram R(everen)is D(ominis) Maxi-
miliano Walravens et Jo(ann)e de Pre tamq(ua)m
testibus ac me JD Cuijper, Pastore

De 6e van mei 1680 zijn in de echt verbonden Jacobus van
Sinaij en Elisabeth vander Borght dankzij de
vrijstelling van de zeer doorluchtige heer aartsbisschop ten aanzien van de ondertrouw
en nadat alle andere dingen die verricht dienen te worden zijn verricht, voor de eerwaarde heren Maxi-
miliaan Walravens en Joannes de Pre als
getuigen en voor mij, J.D. Cuijper, pastor.

michiel zei op vr, 04/04/2025 - 20:46

Dank René! Gelukkig was het handschrift van pastoor Cuijper redelijk leesbaar :)

Ook bedankt voor de vertaling, deze geeft toch weer nieuwe inzichten. Ben benieuwd waarom er vrijstelling is verleend door de aartsbisschop. Wellicht was er sprake van bloedverwantschap?

Eens kijken of ik een kopie kan bemachtigen van het volgende register samengesteld door René Maurice Jammart:

"Huwelijksdispensaties in Vlaanderen en Brabant XVIe-XVIIIe eeuw"

The search goes on!

René van Weeren zei op vr, 04/04/2025 - 21:16

Dag Michiel,

Ik vermoed niet dat te nauwe verwantschap of familiebetrekkingen hierin een rol speelde. Dan zou er namelijk een dispensatie vanwege consanguiniteit (in de betreffende verwantschapsgraad) verleend zijn. In dit geval is er echter vrijstelling verleend van de vereiste ondertrouw en de daarop volgende verplichte afkondigingen op drie opeenvolgende zondagen. Deze vrijstelling werd meestal verleend als er omstandigheden waren waardoor het niet mogelijk was (bijvoorbeeld bij grote onlusten in het gebied), een van de verloofden ernstig ziek was en zou kunnen overlijden, de bruidegom elk moment kon moeten vertrekken (zeelieden, militairen), of als er andere ernstige noodzaken waren (bijvoorbeeld een zeer hoogzwangere bruid). Hopelijk biedt de door jou gevonden bron meer uitsluitsel!

michiel zei op za, 04/05/2025 - 21:50

Dankjewel voor deze aanvulling René!

Ik zal eens onderzoeken of ik meer te weten kan komen over de omstandigheden waarbinnen de ondertrouw heeft plaatsgevonden. Hun eerste kind werd iets minder dan een jaar later gedoopt, dus ik vermoed niet dat de bruid hoog zwanger was, maar sluit het niet uit.

Paul zei op za, 04/05/2025 - 22:59

" Er zij aanwijzingen dat trouwen zonder bannen als een soort statussymbool beschouwd werd . De groten ( magnates) konden mits betaling immers dispensatie krijgen op grond van het feit dat hun huwelijken publieke evenementen waren die zonder bannen algemeen bekend waren"

Vaak vroeg men dispensatie via het aartsbisdom.
Het was ons opgevallen dat studenten JUL van de oude Universiteit van Leuven, na hun studies hiervan gebruikt maakten.om te huwen..

MVG-Paul

Paul zei op za, 04/05/2025 - 22:59

" Er zij aanwijzingen dat trouwen zonder bannen als een soort statussymbool beschouwd werd . De groten ( magnates) konden mits betaling immers dispensatie krijgen op grond van het feit dat hun huwelijken publieke evenementen waren die zonder bannen algemeen bekend waren"

Vaak vroeg men dispensatie via het aartsbisdom.
Het was ons opgevallen dat studenten JUL van de oude Universiteit van Leuven, na hun studies hiervan gebruikt maakten.om te huwen..

MVG-Paul

michiel zei op di, 04/08/2025 - 14:14

Dat is een interessant gegeven Paul, dank voor het delen!

Ik neem even aan dat JUL staat voor Juris Utriusque Licentiatus?

Jacobus van Sinaij was geen student te Leuven voor zover ik heb kunnen achterhalen, maar ik sluit het niet uit.

Elisabeth, zijn vrouw, stamt overigens via haar grootmoeder af van de Brusselse wandtapijtwevers familie Aerts, waaronder Nicasius Aerts.

https://research.rkd.nl/nl/detail/https%3A%2f%2fdata.rkd.nl%2fartists%2…

Nu was er ook een Petrus van Sinaij rond 1630 actief als tapissier in het Brusselse: 

https://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who=Van%20Sinay,…

Wellicht dat er een relatie is omdat men vaak in dezelfde kring trouwde, maar tot nu toe is het onbekend wie de ouders en voorouders zijn van Jacobus.

De getuigen bij de doop van zijn 10 kinderen leveren namelijk geen verdere aanknopingspunten.

Ik hoop daarom via het register van huwelijksdispensaties meer te weten te komen over zijn afkomst.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.