Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Trouwakte 1781

Beste leden van dit forum,

Ik heb deze trouwakte gevonden van mijn voorouder die naar Nederland kwamen en hier trouwde. Ik kan echter niet ontcijferen wat er staat. Het betreft de rechter pagina. 
 

alvast heel erg bedankt.

 

Reacties (2)

JW Kooistra zei op ma, 01/09/2023 - 21:14

Den 24 Maart 1781 zijn wettige ondertrouw opgenomen en ingeschreven

Gerardus Henricus Lutke Haverkamp genaamt Bennerman, meerderjarig Jongman geboren van Nordkirchen in Munsterland dog thans wonende alhier zijnde van de Roomsche Godsdienst en zulks met consent van zijn vader, zo ons is gebleken

met

Cornelia van Driel, weduwe Joost Spaandonk, wonende alhier en zulks met consent van haar moeder mede zo als ons gebleken is bij haar gegeven consent brievjen, zijnde zij Cornelia van Driel van den Gereformeerden Godsdienst.

Omme nadat de drie Zondaagse proclamatien van [zes tot?] weken zijn gegaan zonder verhindering oft inspraak, hun als dan na zes weken na den laatste proclamatien in de huwelijkschen staat te laten bevestigen.

Actum ten Dorpshuijze in den Fijnaert data ut supra [als bovenstaand]

 

w.g. Gerrit Haverkamp

Deese let CVD ters zijn gesteld bij Cornelia van Driel

 

Ben niet zo zeker van dat “zes tot”, maar ik lees dat er in?

 

Zie ook : http://www.heemkundigekringfijnaartenheijningen.nl/wp-content/uploads/2…

René van Weeren zei op ma, 01/09/2023 - 23:20

Er staat inderdaad ses tot, vermoedelijk heeft de schrijver vergeten ses tot ses te noteren. Omdat men in die tijd huwelijken tussen Rooms-Katholieken en Gereformeerden zo veel mogelijk wilde tegenwerken, werden bij een dergelijk huwelijk de verloofden verplicht hun voorgenomen huwelijk drie maal te laten afkondigen met telkens zes weken er tussen en diende na de laatste afkondiging nog eens zes weken gewacht te worden alvorens getrouwd kon worden.  Bij niet-gemengde huwelijken volstonden afkondigingen op drie achtereenvolgende zondagen en kon direct na de derde afkondiging diezelfde dag nog getrouwd worden.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.