Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Trouwakte 1649 van Jan? Leenderts Kerkvliet en Feijtje van Sandwijck

Kan iemand precies ontcijferen wat de namen zijn van de jongeheer en jongedame die hier trouwen en wat er voor specificaties bij hun namen staan (waar geboren, wonend, of anderzijds). Genealogen zeggen dat het Pieter Lenerts van Kerkvliet is die op deze datum in Voorschoten trouwt met Feijtje Adrianus van Santwijck, maar ik lees hier Jan Leenderts Kerkvliet. Klopt dat? Dank alvast.

Reacties (3)

René van Weeren zei op vr, 02/06/2026 - 15:31

Beste Gerben,

Het aparte van deze inschrijving is dat deze afwijkt van de gebruikelijke formulering. Ik heb hem vergeleken met een aantal andere inschrijvingen uit deze bron. Jan Lenertsz van Kerckvliet wordt ook bij de andere inschrijvingen vermeld, maar dan in functie als schepen te Voorschoten, naast de eveneens in deze inschrijving vermelde Cornelis Jacobsz van Egmont; zie de bijlage, die de inschrijving voorafgaand aan deze inschrijving is. In de inschrijvingen na deze inschrijving wordt de plaats van Jan ingenomen door Crijn Gijsbertsz van Adegeest.

Er zijn een aantal opties.

Een optie is dat Jan de bruidegom was. In dat geval is het stuk met de functievermelding van de schepenen  weggelaten omdat Jan als laatstgenoemde schepen zelf de bruidegom was. Dit is echter minder waarschijnlijk, omdat a) de functies in elke inschrijving volledig herhaald werden en b) er dan vermoedelijk een andere schepen in functie in plaats van Jan zou optreden (als was dat maar om formele redenen).

Een andere optie is dat de bruidegom een familielid van de bruidegom was en dat abusievelijk vergeten is om een stuk van de gebruikelijke tekst (de functies van de schepenen en de naam van de bruidegom) toe te voegen; mogelijk kan dit veroorzaakt zijn doordat de schrijver al patroniem en familienaam van Jan zag staan en niet goed heeft gekeken voordat hij de akte verder completeerde.

Het lijkt waarschijnlijker dat de laatste optie het geval was, aangezien die bevestigd wordt door de index achterin deze bron. Daarin wordt de bruid Feijtje Adriaens vermeld als voorkomende op bladzijde XIII verso; de enige andere persoon ook vermeld met deze bladzijde is P(iete)r Lenertsz van Kerckvliet (zie https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/3.04.16.151/invnr/1…).

Hoe het ook zij, uit de inschrijving blijkt wel met zekerheid het volgende:

- zowel bruidegom als bruid zijn niet eerder gehuwd geweest (blijkend uit de respectievelijke termen 'jongman' en 'jongedochter')

- beiden woonden ten tijde van deze inschrijving te Voorschoten

- de drie verplichte voorafgaande huwelijksafkondigingen hebben plaatsgehad te Voorschoten op respectievelijk 28 maart, 5 april en 12 april 1649 en hebben geen bezwaren opgeleverd

- het huwelijk is daarop op 13 april 1649 gesloten.

Helaas bevat deze bron geen handtekeningen van de echtelieden; dat zou uitsluitsel geven over welke zoon van Lenert van Kerckvliet de bruidegom was... 

Gerben Roest zei op za, 02/07/2026 - 09:01

Wow. Dat helpt enorm. Dank, Rene! Vervolgvraagje als dat mag: Bij de trouwregistratie van zijn zoon Leendert Kerkvliet in Wassenaar in 1685 staat waar hij woont. Ik denk dat er iets van Baronije of Baronijs staat, maar als ik dat zoek op internet in combinatie met Wassenaar dan vind ik niets. Kun jij er chocola van maken? 

René van Weeren zei op za, 02/07/2026 - 11:19

Er staat inderdaan 'dese Baronije', maar ook ik mis nog de link naar een Wassenaarse baronie...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.