Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transkribus komt er niet uit - Graag hulp bij transcriptie over Gijsbert vander Aa 1467-1468

Beste Forum deelnemers,

De volgende scan (hele pagina) heb ik door Transkribus later transciberen:

BP 1237 f63V

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=16-1&index=1&…

Het gaat om de akte over Ghijsbert vander Aa zw Willem vander Aa alias Templer, zo te zien in de 4e alinea.

Zie de scan in de bijlage

Het resultaat van de transcriptie was een Babylonische spraakverwarring in het Latijn, Frans, Duits, Engels en Nederlands waar ik geen touw aan kan vastknopen. Ik stuur de complete transcriptie in een volgend bericht zodat jullie dit zelf kunnen zien.

Meer dan dat in die 4e alinea Willem vander Aa voorkomt kan ik er niet uithalen.

Wie kan deze akte (4e alinea) correct voor mij transcriberen ?

Alvast veel dank !

Vriendelijke groeten,

Belem

Reacties (8)

Belem zei op zo, 06/21/2026 - 00:29

Het Transkribus resultaat van BP 1237 f63v

Otto Vervaart zei op zo, 06/21/2026 - 16:48

Beste Belem, ook toen ik inlogde op Transkribus ging het vandaag mis, de server herkent het niet eens als schrift, zou het in Innsbruck ook zo warm zijn als hier?! Hier mijn poging met nog wat gaten die op een koeler moment wel duidelijk zullen worden, dat geldt ook voor de notitie in de linkermarge, "sca/sta no"" :

Ger... van der Aa alias dictus Templeer promisit inp… omnia et habenda ...glerito van den Hezeacker filio Wolteri xvii /
a d ...lens Rijnsch gulden vel valorem ad Nativitatem Johannis proxime futuram per... , testes Spiker et Gade? datum xiiii Maii sabbato post Jubilate

De akte dateert van zaterdag 14 mei 1468, even vergelijken met de datering van akte erna was wel nodig.... De schepenenlijst van de Bossche Encyclopedie, 
https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/_index.categorie.schepenen…, mist de schepenen tussen 1460 en 1470...

Belem zei op zo, 06/21/2026 - 23:38
Beste Otto, Dank voor deze gedeeltijke transcriptie. Ik probeer zelf nu al ruim een kwartier ook via Transkribus een transcriptie van een aangepase scan te krijgen. Eentje waarin ik de tekst boven en onder de akte heb weggeretoucheerd, in de hoop dat er geen vermenging met andere aktes ontstaat. Tot nu toe zonder concreet resultaat. Ik krijg òf de melding "We couldn't recognize any text on the image" 🤔 òf dat de server het te druk heeft. Je zou inderdaad bijna aan oververhitting gaan denken ! Na vele herhalingen kwam er toch een transcriptie. Volgens de afbaking in het origineel van de hele akte. Maar de transcriptie tekst geeft alleen maar "stano odem obbino ipsius gril ad iam ad matris proxime potest et spiendo ego e quondam sabe" 😕 Als ik nu met jouw transcirptie naar de akte kijk is het een beetje "je ziet het pas als je het weet". Ik denk nu te lezen: G...t vander Aa [= &&] fil quod Willem vander Aa al... dictus Templeer (etc.) Een belangrijke vraag voor mij is of aan het begin Gerit of Ghijsbert staat. Op het fiche in het Fichier Smulders staat namelijk Ghijsbert van der Aa. Hier te vinden: https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?id=1531738837 1 Personen in akten mbt onroerend goed binnen 's-Hertogenbosch of zonder plaatsaanduiding, 1367-1501 -> 10000.1 Van de Aa - Aelberts -> pdf pagina 429/1120 Op het Forum van het BHIC is de vraag gerezen of de naam Ghijsbert wel klopt omdat ik tot nu toe in het Fichier Smulders de naam Ghijsbert op geen enkel fiche met namen van kinderen van Willem vander Aa alias Templer/Willem Templer alias vander Aa ben tegengekomen. Hij had wel een zoon Gerrit/Gerit. Wordt vervolgd ! Vriendelijke groeten, Belem
Otto Vervaart zei op ma, 06/22/2026 - 08:12

Dag Belem, het was gisteren ook voor de mens heet, ik sloeg de passage filius quondam Willem van der Aa heerlijk over... Transkribus probeert eerst een regel te herkennen in die in te kaderen, maar op deze bladzijdes staan de regels opvallend schever dan anders, maar dit fragment is toch wel netjes genoeg. Enfin, Transkribus toonde jou een fraai voorbeeld van het "hallucineren" door AI.

Ik lees echt Ger... als begin van de voornaam, ook Smulders zal wel eens op maandagmorgen of vrijdagmiddag niet precies genoeg hebben gekeken. Uiteraard volg ik deze dagen een tropenrooster, dit forum zal ik wat minder bekijken... Voor het gemak ook hier de link naar de discussie op het forum van het BHIC, https://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/hulp-gevraagd-bij-interpretatie-t…

René van Weeren zei op ma, 06/22/2026 - 13:17

Ik lees hier ook Ge(er)it; de t lijkt langer, omdat het verkortingsteken op de onderliggende regel samenvalt met de onderkant van de t uit de voornaam.

Belem zei op ma, 06/22/2026 - 14:31
Beste Otto en René, Hartelijk dank voor jullie hulp. Ik meende ook Ge...t te lezen. Maar hield even een slag om de arm omdat ik geen laat middeleeuws schrift geheel zelfstandig kan lezen. In mijn poging om de Babylonische spraakverwarring in Transkribus te omzeilen had ik niet alleen enkele aktes boven en onder de betreffende akte weg geretoucheerd maar ook een meer horizontale copie van de voledige scan gemaakt. Dit hielp echter niet. Enfin, het lijkt me nu wel duidelijk dat het om Gerit/Gerrit vander Aa zoon van Willem vander Aa alias Templeer (ook bekend als Willem Templer alias vander Aa) gaat. Er is ook een Gijsbert Templer maar dat is een (achter) neef. Vrriendelijke groeten, Belem
Otto Vervaart zei op ma, 06/22/2026 - 16:22

In mijn transcriptie kan ik nog melden dat er in de eerste regel Willelmi staat. niet Willem. Een check in Transkribus vanmiddag met een andere pagina uit het Bosch' Protocol wijst er gelukkig op dat Transkribus weer bij zinnen is gekomen: het schriftmodel voor de zestiende eeuw voor deze reeks registers ziet het terecht als Latijn en komt wel een eind met trasncriberen...

Belem zei op ma, 06/22/2026 - 23:45
Ik heb het net ook nog een keer geprobeerd met de originele scan en de geretoucheerde versie. Het resultaat blijft tot nu toe een Babylonische spraakverwarring. Maar we zijn er in ieder geval achtergekomen dat er geen Ghijsbert maar Gerit staat. En daar ging het me even om 🙂 Vriendelijke groeten, Belem

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.