Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriptieverzoek ondertrouw 1681 Amsterdam en vraag over de namen Popkes en Popta.

Graag hulp bij het verder ontcijferen van de ondertrouwakte van Heere Popkes & Haasje Cornelis:

 

Heere Popkes van ?,

scheepstimmerman, out 28 jaren, op Kattenburgh

ouders doot, geassisteert met sijn broeder Hendrik?

Popkes & Haasje Cornelis van Woerden?, weduwe

Arent Luijcas op de haerlemmerdijk?

 

Verder nog een vraag: Ik denk dat zijn broer Hendrik Popta heet. Zou dat kunnen Popkes/ Popta? Dit leid ik af uit de ondertrouwakte van 1684 in Amsterdam:

Hendrik Pieters Popta afkomstig van Hoek, zielenknijper, is gehuwd met Marritje Janse Koster. Hij wordt geassisteerd door zijn broeder Heere Popta. Bij de doop van zoon Hendrik van Hendrik Pieters Popta in 1703 zijn Heere Pieters en Haasje Cornelis de doopgetuigen.

 

Alvast mijn hartelijk dank.

 

Reacties (8)

ChrisvD zei op ma, 05/18/2020 - 21:48

Kniephuijsen : Herrschaft Kniphausen in Jeverland in het Graafschap Oldenburg in Duitsland (bij Wilhelmshaven)

ChrisvD zei op ma, 05/18/2020 - 21:58

Hendrik komt van Hoekziel en is kuijper. Hoekziel : Hooksiel ligt ook in Oldenburg op ong. 10 km van Kniphausen. Dit zullen inderdaad broers zijn.

Yvette Hoitink zei op ma, 05/18/2020 - 22:04

Op basis van hun patroniemen is Heere Popkes de zoon van een man die Popkes heet en Hendrik Pieters Popta een zoon van een man die Pieter heet. Lijken mij dus geen broers. 

Yvette Hoitink zei op ma, 05/18/2020 - 22:05

EDIT: ...een man die Popke heet... (geen Popkes). 

ChrisvD zei op ma, 05/18/2020 - 22:25

Heere en Hendrik zijn beide Luthers. De eerste zoon van Heere heet Pieter (1683), waarschijnlijk vernoemd naar zijn vaders vader.

Yvette Hoitink zei op ma, 05/18/2020 - 23:53

Vrijwel alle Duitsers die in Amsterdam trouwden waren Luthers dus dat zegt weinig. Waarom zou Pieter genoemd zijn naar zijn vaders vader als zijn vader "Popkes" als patroniem heeft? Lijkt mij allemaal erg speculatief.

Catharina zei op di, 05/19/2020 - 18:53

Hartelijk dank voor jullie reacties!!

Kniephausen had ik zelf echt niet kunnen lezen. Ook dank voor het lezen van de plaats en beroep van broer Hendrik als Hoekziel en kuijper i.p.v. ziel knijper!

Dat de plaatsen Hoeksiel en Kniephausen zo dichtbij elkaar liggen vind ik ook wel spreken voor het feit dat zij wellicht broers zijn, al blijft het inderdaad speculatie.

Heere Popkes wordt bij doop van dochter Nelletje in 1682 ook Heere Poppes genoemd....

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.