Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriptie Notariële akte 1799

Zou iemand een transcriptie kunnen maken van deze onderstaande akte 1799 en wat het belang is voor Arie Gresnich..

De akte bestaat uit 23 bladzijden. Daarom de link hieronder.

 

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/personen-mais?mivast…

Reacties (3)

René van Weeren zei op di, 01/10/2023 - 18:02

Gezien de beperkte rol die Arie Gresnich in dit omvangrijke document speelt, heb ik het even bij de hoofdpunten gehouden:

- het betreft een minnelijke boedelverdeling tussen de drie kinderen van het overleden echtpaar Aart Bakker (overleden 17 december 1798) en Elizabeth van Wierst (overleden augustus 1792). Aart Bakker heeft op 1 november 1798, enkele weken voor zijn overlijden, zijn testament laten herzien en gelijkelijk verdeeld over zijn drie kinderen.


- Arie Gresnich is geen erfgenaam, maar is huurder van een stuk land dat tot het erfdeel van de ongehuwde dochter Johanna Bakker behoort (scan 109, li-bladzijde): '[...] Een Hofstede met 575 roeden warmoesiersland, staande en gelegen onder den Gerechte van den Nieuwen- of Lagenoort bij 't Schut, in huure gebruykt wordende bij Arie Gresnich'.

- Na het overlijden van hun vader besluiten de kinderen de opbrengst van de erfenis onder elkaar te verdelen en maken daarom een inventaris van alle bezitiingen. Op scan 112 wordt het (inmiddels kleiner geworden) stuk grond beschreven waarop Arie Gresnich woonde: 'Een huyzinge, erf en hoff, groot vierhonderdensevenentachtig roedeen lands, edoch zoo groot en kleyn 't zelve gelegen is onder den Gerechte van de Nieuwe of Lagenoort buyten dezen stads Waardpoort aan de westzijde van de riviere de Vecht over het Anthony Gasthuys omtrent de Roodebrugge, strekkende voor uit de de Vecht tot agter in de Schouwwetering, gesteld volgens en conform den inhoud van de coopcedulle van den 7 maart 1794 op een zomme van f. 2250.-.-'
 

René van Weeren zei op di, 01/10/2023 - 18:10

Gezien de beperkte rol van Arie Gresnich in dit omvangrijke document beperk ik me tot de hoofdpunten:

- Op 1 november 1798, enkele weken voor zijn overlijden op 17 december 1798, laat Aart Bakker een nieuw testament maken, dat de testamentaire beschikking na overlijden van zijn echtgenote Elizabeth van Wierst (overleden augustus 1792) vervangt. Hij benoemde zijn dochters tot zijn universele erfgenamen en bedeelde hen elk specifieke bezittingen. 

- Arie Gresnich is vermeld als huurder [scan 109, linkerblad] van een stuk land dat tot het erfdeel van de ongehuwde dochter Johanna Bakker behoorde: '[...] Een Hofstede met 575 roeden warmoesiersland, staande en gelegen onder den Gerechte van den Nieuwen- of Lagenoort bij 't Schut, in huure gebruykt wordende bij Arie Gresnich'.

- Na het overlijden van hun vader besluiten de erfgenamen de bezittingen samen te voegen en de waarde hiervan onder elkaar te verdelen. De akte betreft dan ook een opsomming van de bezittingen met hun waarde. Door de specifieke beschrijvingen van de stukken land is het stuk land van Arie Gresnich nog nauwkeuriger te duiden [scan 112, beide bladzijden]: 'Een huyzinge, erf en hoff, groot vierhonderdensevenentachtig roedeen lands, edoch zoo groot en kleyn 't zelve gelegen is onder den Gerechte van de Nieuwe of Lagenoort buyten dezen stads Waardpoort aan de westzijde van de riviere de Vecht over het Anthony Gasthuys omtrent de Roodebrugge, strekkende voor uit de de Vecht tot agter in de Schouwwetering, gesteld volgens en conform den inhoud van de coopcedulle van den 7 maart 1794 op een zomme van f. 2250.-.-.'
 

André Gresnigt zei op di, 01/10/2023 - 18:25

Beste René,

Ontzettend bedankt voor de info over Arie Gresnich.

Ik ben bezig om een document te maken over de stamboom van de familie Gresnigt. Deze info kan ik daar goed in verwerken.

mvg

André

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.