Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriptie latijnse tekst relief Terlamen 1423

Beste,
Het transcriberen van teksten begint al wat vlotter te gaan, maar latijnse teksten met vele afkortingen lukt blijven moeilijk. Dit is opnieuw een tekst uit het begin van de 15de eeuw die een relief van het goed Terlamen beschrijft. Wie kan mij helpen met de transcriptie? Thx

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op do, 10/17/2024 - 11:47

Beste Edwin, hier mijn poging met nog wat vraagtekens bij de namen onderaan:

[in mahgre: Ter Laemen] Martinus de Lieck rel[evit] in Everingen die xxii mensis Junii Aanno xiiii<sup>c</sup> xxiiii /
tam sui quam Everardi sui fratris et Theoderici de Lieck sui consang[ui]nei /
nomine curiam dictam Ter Lamen cum omnibus suis pertinentiis per et post mortem /
domini Arnoldi de Steynort militis prout idem dominus Arnoldus dum viveret /
eandem curiam tenere et possidere consuevit et illam relevacionem vigore /
et virtute cuiusdam instrumenti per dictum confirmati post quod dictus quidam dominus /
Arnoldus prefatus ….no Theoderico et Everardo testamentarie eandem curiam /
legavit salvo et cetera. Presentibus Waltero de ...olia Arnoldus Bannart Gerardo /
de Edewampde Johannes de Wydoe et pluribus aliis

Edwin Defour zei op vr, 10/18/2024 - 13:55

Dag Otto,
hartelijk dank.
Ik heb alles inhoudelijk beter kunnen plaatsen en bepaalde woorden kunnen interpreteren.
Hierbij enkele bevindingen:

- eerste regel: "Everingen" zou "Cueringen" moeten zijn. De Leenzaal van Kuringen was tijdens het Ancien Regime in het Graafschap Loon de locatie waar de akten werden genoteerd.

- eerste regel: als jaartal aanduiding lees ik 1423 ipv 1424. Staat er XXIIII of XXIII ?

- 4de regel: "Arnoldi de Steynort" is, vermoed ik "Arnoldi de Steyvort"
- laatste regel: Arnoldus Bannart. Ik ben een gelijkaardige naam tegengekomen als stadhouder en  getuige bij andere akten uit dezelfde periode. Zijn naam zou Arnoldus Kannart zijn.

Ik ben niet 100% zeker van deze bevindingen, maar misschien kan jij (of een forum collega) één en ander bevestigen of tegenspreken.
Alvast bij voorbaat dank.
Edwin

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.