Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriptie gevraagd om akte NA, archief van de Staten van Holland 1445-1572, nr. 571, fol. 13v)

Okee dit word een ingewikkelde maar ik zou graag een transcriptie willen van de akte:  NA, archief van de Staten van Holland 1445-1572, nr. 571, fol. 13v), het gaat namelijk om de volgende verwijzing naar deze akte:

Machtelt (Matgen) Claesdr

. **, ovl. na 21 okt. 1563 (NA, archief van het Hof van Holland, nr. 1677, akte van 14 nov.
1563);
tr. 1e kw. 22704;tr. 2e (NA, archief van het Hof van Holland, nr. 1677, akte van 14 nov. 1563) voor [1553] (NA, archief van de Staten van Holland 1445-1572, nr. 571, fol. 13v)

Symon Jansz.

Nu zijn de de bladzijdes van de scans zeer rommelig zodat ze moeilijk te tellen zijn, maar nu heb schreven de medewerkers van Hogenda het volgende aan mij:

"Deze nummers zou naar de pagina’s (van het tiende penning kohier van Berkel van 1553) zelf moeten verwijzen.

Ik zie ze wel staan op HoFoDa, maar kan de Symon Jansz er niet in vinden, omdat het echt kleine krabbels zijn."

Zodoende hoop ik hier de goede scans te hebben, ik zet er een aantal naar om een bepaalde marge aan te houden wat de kans vergroot dat ik de juist akte gevonden heb:

Ik weet dus niet precies op welke van deze 3 bladzijdes Symon Jansz en Machteld Claesdr staan, maar als ik me niet vergis moeten de scans 1tm/13 ongeveer gelijk lopen aan de bladzijdes van het boek zelf.

Bij deze wil ikdus hulp vragen om een trasncriptie van de 3 bladzijdes of een van de 3 bladzijdes waar in ieder geval Symon /Jansz en/of Machteld (Matgen) Claesdr op voorkomen.

Alvast bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer

Reacties (6)

Otto Vervaart zei op vr, 09/05/2025 - 12:43

Beste Jermaine, in dit register staat enkel op de rechterbladzijde een oud folionummer, ik zie geen moderne paginering of foliëring in potlood, het zou fijn zijn als die eerst was aangebracht... Ik zie Simon Jansz. links bovenaan op de tweede scan [fol. 11v]:

Item Leendert Cornelis gehuijrt van Symon Jansz tot Berckel viiii hont lants den hoop? van <xv....> 

Verderop op dezelfde bladzijde, onder het midden, staat hij nog een aantal keren:

Item Symon Jansz, gehuijrt van Leendert Vranckenz.  tot Berckel iii morgen ende ii hont / den hoop van xxi lb Hollants

Daaronder staan nog vier notities die op hem slaan, beginnend met Noch den selven.

Machteld zie ik zo snel niet staan bij deze eerste aanloop... Op een volgende scan zou fol. 13v moeten scan, die bladzijde ontbreekt op deze drie scans.

Jermaine van der Meer zei op vr, 09/05/2025 - 14:24

Oee dan zou onderstaande kant de verso (achterkant) moeten zijn dan:

Is dit de goeie?

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer

Otto Vervaart zei op za, 09/06/2025 - 10:08

Dag Jermaine, ja, dit is de scan waarop fol. 3v links te zien is, op de rechterbladzijde staat in de rechterbovenhoek xiiii, 14. Halverwege de linkerbladzijde staat in de opsomming over Arien Nagger een notitie:

Nochden selven gehuijrt van Symon Jansz. tot Berckel als vooch van Machelt sijn wijff / vijf margen min een 1/2 hont die margen voor iiii Carolus gulden comt? xix lb. xiii stuivers ii duiten

Jermaine van der Meer zei op za, 09/06/2025 - 13:51

Geeeweeelidig Otto!!! Wat ben ik super blij met je werk!!  dat betekent dus dat er een transcriptiefout het document van Hogenda zit!!! Echt waar als ik je in Tilburg tegenkom dan krijgde gij n pilske van mij!! Fijn weekend toegewenst! Groetjes, Jermaine 

Otto Vervaart zei op zo, 09/07/2025 - 09:02

Graag gedaan, Jermaine, in Tilburg kom ik niet zo gauw, ik woon in Utrecht!

Jermaine van der Meer zei op ma, 09/08/2025 - 17:31

Ja nogmaals zeer hartelijk dank, alleen ik heb van Hogenda teruggekregen dat vermelding ook in hun transcriptie stond, en ik maar denken dat ik hun transcriptie regel voor regel had gelezen maar inderdaad daar staat precies hetzelfde stukje tekst!!. Sorry ik was dus behoorlijk kippig maar nogmaals super bedankt voor je hulp!!! Met vriendelijke groet, Jermaine Van der Meer

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.