Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriptie Eda Boeck fol. 400R

De bijgevoegde snip komt uit het Eda Boeck (fol. 400 R) en ik lees daar de volgende tekst:

Henrick Hanegreve bij verthien? Jacops sijns vaders houdet ’tgoet van heersele geheiten shertogen hoffstat mit sinen toebehoirten om III mud rogx ende III mud evenen erffelicx pachts den hertoge te betalen jairlicx op sente andrijes dach mitter eersselscher maten, ende den tol tusschen eerssel ende Ravels tot kattenrijt om XXII s grote den hertoge te betalen half te kersmisse ende half te sente jans misse jairlix. Ende den meerct tol van eerssele om IIII s ouder grote siaers tot elken sente mertens dage ende XII buenderen heiden tot opheestert.

Maar ik vraag me af of dit goed is? Vooral het woord Verthien op de eerste regel komt me vreemd voor.

Wie kan mij helpen om deze tekts uit het Eda Boeck (fol. 400 R) aan te vullen dan wel te corrigeren?

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

Reacties (4)

Geert Ouweneel zei op zo, 10/12/2025 - 12:03

Henrick Hanegreve bij Berthien Jacops, sinre vadere houdet goet 
van Heersele geheiten t'shertogen hoffstat mit sinen toebehoirten om 
III mud rox ende III mud enen erffelicx pachte den hertoge te 
betalen jairlicx op Sinte Andriesdach mitter Eersselscher maten, 
ende den tol tusschen Eerssel ende Ravels tot kattenrijt om 
XXII sschellingen groiten den hertoge te betalen half te kersmisse ende half 
te Sinte Jansmisse jairlix, ende den merct tol van Eerssele 
om IIII schellingen ouden groite siaers tot elken Sinte Mertensdage ende 
XII buenderen heyden tot Opheestert.

Theo Ragas zei op wo, 10/29/2025 - 04:55

Beste Geert,

Heel veel dank voor deze transcriptie. Ik moet opmerken dat ik op de plaats van het woord Berthien eerder een reden (e.g. koop/overlijden) zou verwachten en dan lijkt me "Verthien" beter te passen. Maar Berthien is ook mogelijk.

Otto Vervaart zei op wo, 10/29/2025 - 10:17

Volgens mij heb je gelijk, Theo, het is verthien, vergelijk de v in het woord van in r. 6.

Theo Ragas zei op wo, 10/29/2025 - 15:42

Beste Otto,

Heel veel dank voor jouw bevestiging.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.