Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Transcriberen Duitse tekst uit 1914

Ik heb een soort kasboek waarin per pagina (soms meerdere pagina's) een naam wordt vermeld met een aantal diensten, gesorteerd op datum. Het gaat hier om het jaar 1914. Alles bij elkaar vormt het dus een overzicht van de omzet van dat jaar.
De eigenaar was een smid van een klein dorpje in Duitsland, dus de tekst heeft hier min of meer mee te maken.
Op de laatste regel staat: "Erhalten P. Petrij". (P. Petrij is de naam van de smid).

Kan iemand mij helpen met het transcriberen van deze tekst, zodat ik met deze pagina als voorbeeld zelf verder kan?

Reacties (4)

herman geurts zei op za, 09/02/2017 - 09:10

Een nieuwe uitdaging voor mij : oud Duits lezen.Enkele woorden meen ik te kunnen lezen, maar meer ook niet:
2e regel /...... geschirft
3e rege./.... geschirft
4e regel : ein ...... angemacht
5e regel ........ angelegt
9e regel......... geschirft
10e regel .......einer firtsel?
11 regel .........gemacht
12e regel / einen

Rob Kooimans zei op ma, 09/04/2017 - 22:17

Hallo Herman Geurts, Hartelijk bedankt voor de bijdrage. Hiermee ben ik alweer een stuk opgeschoten.
Mvrg, Rob Kooimans

Otto Vervaart zei op di, 09/05/2017 - 20:55

Graag attendeer ik hier op een website voor het Kurrentschrift,, http://www.kurrentschrift.net, met als voorbeelden gedichten van Duitse auteurs. Met een alfabet van dit schrift bij de hand vallen teksten veel beter te ontcijferen. Vaak is het nodig om zelf al doende een alfabetisch overzicht van hoofdletters en kleine letters aan te leggen, een geduldwerk, maar dat is het lezen van oud schrift toch al.

Rob Kooimans zei op di, 09/05/2017 - 21:53

Beste Otto Vervaart, Dank voor uw tip. Deze site was mij niet bekend. Gelukkig zitten er veel herhalingen in de teksten maar zoals u al aangeeft het zal veel geduld vragen. Als iedereen zou schrijven zoals hij/zij op school geleerd heeft, zou de teksten wel beter leesbaar maken maar ook wel een beetje saai. Maar hoe dan ook, we zullen het er mee moeten doen. Dank voor uw advies. Mvg, Rob Kooimans

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.