Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

toponiem op de opwas voor Rotterdam in 1540

Wederom een vraag over een stukje tekst op een kaart.

Deze kaart uit 1540 (18e eeuwse kopie) laat Rotterdam zien. Op de opwas langs de Maas voor de stad staat een voor mij onduidelijke tekst. Er lijkt Thijenholt te staan, maar ik denk dat dit voor dit gebied niet logisch is, want 'Holt' duid op hout. Maar misschien heb ik het mis. Ik wil graag meer zekerheid. De tekst meer links op de kaart ('Aenwas') is wel leesbaar en ook logisch.

 

 

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Gilbert

 

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op wo, 04/06/2022 - 11:27

Beste Gilbert, ik lees Thyenholt of Thyenhelt, maar ik zie ook een afkortingsstreep boven de tweede lettergreep, dan eindigt het woord op holmt of helmt. Verder ken ik dit toponiem niet.

René van Weeren zei op wo, 04/06/2022 - 14:35

Dag Gilbert en Otto,

 

Ik heb wat oudere kaarten nageplozen, maar kom er ook niet helemaal uit. Ik ben niet helemaal zeker over de afkortingsstreep boven de tweede lettergreep, aangezien ik ook elders dergelijke strepen zijn die meer afkomstig lijken van gebruikssporen (vervuiling, vouwen). Ik zie wel een diakritisch teken boven de T. Het is echter niet duidelijk of dit teken betrekking heeft op de eerste of tweede letter; ik denk echter niet dat de tweede letter een h is. Ik kom tot de volgende opties:

 

'T Nijenholt of Nijenhol[m]t

T[er] Nijenholt of Nijenhol[m]t

'T Nijenwolt

T[er] Nijenwolt

 

Als het diakritisch teken op de twee letter betrekking heeft, zou het ook wel eens een verwijzing kunnen zijn naar de eigenaar van het tegenovergelegen eiland Fijenoord. In dat geval komen de volgende opties nog naar voren:

 

'T Vijenholt of Vijenhol[m]t

T[er] Vijenholt of Vijenhol[m]t

'T Vijenwolt

T[er] Vijenwolt

Otto Vervaart zei op wo, 04/06/2022 - 15:59

@René, dank je wel voor jouw uiteenzetting, iets als Tnijenholt en de varianten erop lijken me juist, de h is echt anders dan de n of v op deze kaart. De naam zou heel goed met Fijenoord verbonden kunnen zijn.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.