Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Text rond 1540 met rebus.

Wie kan deze text lezen en begrijpt wat in de rebus staat?

Ik denk dat het rond 1540 geschreven is.

Reacties (16)

Andreas zei op di, 12/21/2021 - 21:31

een poging...

Desen voerledene dagen hebbe Ick ...
Jan Foeijert is mijn bestter
... zij leer Ick die ... kennen

René van Weeren zei op di, 12/21/2021 - 21:43

De rebus heb ik niet opgelost, maar een aanvulling op Andreas

 

Desen voerledene dagen heb ik dijne

Jan Foeijert is mijn besitter

 

Ik vraag me af of de rebus niet een allegorie is van de brede en de smalle weg; het laatste symbool is de rijksappel, een teken van koninklijke heerschappij. In dit verband zou het kunnen duiden op Christus Koning.

Peter zei op di, 12/21/2021 - 21:56

Het boek handelt over Furstendomb Gelre.

rond 1538.

Misschien daarom een rijksappel.

René van Weeren zei op wo, 12/22/2021 - 08:28

Pauwel, fascinerend dat deze rebus kennelijk vaker gebruikt werd!

AntonS zei op wo, 12/22/2021 - 10:25

Het eerste woord moet dan volgens mij gelezen worden als t'ontij (in het voorbeeld uit Someren staat dan Tonteijde en niet 'ten teijde', dat past ook beter bij het plaatje van een ton), in het Bredase voorbeeld is tontie weer een andere schrijfwijze van te ontijde.

Het betekent zoveel als op een ongeschikt moment of te kwader urehttps://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?wdb=MNW&actie=article&uitvoer=HTML&id…

Peter zei op wo, 12/22/2021 - 10:49

Kan er nog eens iemand naar de eerste zin kijken en dan het laatste woord?

Er staat: Desen voerledene dagen heb ik dijne

Het woord dijne , klopt dat wel?

Omdat er de regel eronder de bezitter staat zou je dan niet verwachten dat in de eerste regel zou staan de voorledene dagen heb ik geschreven of zoiets??????

Er is geen woord weg , dijne is het laatste van de zin.

Wat zou het dan betekenen?

AntonS zei op wo, 12/22/2021 - 13:02

Het lijkt me dat we hier met een 'kladblaadje' of een soort oefenblad te maken hebben, waarop de schrijver ter oefening wat zinnetjes heeft geschreven, en ook verschillende soorten krullen.

Volgens mij zijn het willekeurige zinnetjes, en moet er geen diepere betekenis in worden gezocht.

Peter zei op wo, 12/22/2021 - 13:27

Hoi Anton , het is het voorlaatste blad van een manuscript uit 1538.

Een foto van het laatste blad staat ook op het forum in een andere advertentie. Ik zie het meer als dat iemand schrijft dat hij de laatste dagen aan het manuscript geschreven heeft gevolgd door de zin wie de eigenaar is , daarna gevolgd door de rebus.

Het is wel iets dat bewust zo op papier gezet is en geen gekrabbel of zo , omdat het op het volgende blad gevolgd wordt door een soort dichtspreuk.

Maar de betekenis op het eind van die eerste zin ontgaat me.

AntonS zei op wo, 12/22/2021 - 14:40

Ik kan natuurlijk uit de twee scans niet opmaken wat voor manuscript het is.

Ik weet wel dat in heel veel schepenregisters en notariele protocollen dit soort 'oefenblaadjes' aan het begin of einde staan, waarop de schrijver wat zinnetjes schrijft, voor mijn gevoel om wat te oefenen, misschien ook omdat het behartenswaardige spreuken zijn (bv. dat gedichtje op de volgende bladzijde, dat je noemt).

Een willekeurig voorbeeld van een soorgelijk blad uit een schepenprotocol van Veghel: https://www.bhic.nl/maisi_ajax_proxy.php?mivast=235&mizig=210&miadt=235…

 

Peter zei op wo, 12/22/2021 - 16:46

Ik denk wel dat je gelijk hebt. Er staat een aantal keer neder betuwe in en het lijkt me iets van een advocaat of misschien een burgemeester te zijn.

Het gaat in elk geval over het hertogdom Gelre.

 

Ik wil iedereen bedanken voor de moeite die ze gedaan hebben. Ben er in elk geval een stuk wijzer van geworden.

Peter zei op wo, 12/22/2021 - 23:22

Ik zet nog eens een foto van het laatste woord. Staat hier wel dijne ?

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.