Hallo Dave,
Ik heb met plezier even naar dit testament voor jou gekeken. Hoe je op legaten naar het armenhuis en weeshuis van Bergen op Zoom komt uit dit testament, en de omvang van de erfenis, is voor mij een vraagteken. Het is natuurlijk een aardige lap tekst bij elkaar. Ik heb het doorgelezen en zal het eerste stukje voor je transcriberen. Het is een veelvoorkomend soort testament met veel algemene formuleringen, en daarom is volledige transcript m.i. niet noodzakelijk. De inhoud geef ik daarna beknopt weer.
"Inden name onses Heeren ende Salichmakers Jesu Christi Amen. Op huijden den 6 Januarij 1630 Compareerden voor mij Wouter de Witt, notaris openbaer ende tot Bergen opden Zoom residerende mette gelooffweerdige getuijgen naegenoempt: Jan Asbeeck van Dulmon, Sergeant onder de Compagnie vanden Capiteijn ende Sergeant Major Duijck van desen garnisoene, ende Fijken Jans dochter, sijne wettig huijsvrouwe, beijde gesondt ende wel te passe, enz. enz.".
Het is een mutueel testament op de langstlevende, een veelvoorkomend soort testament. Verder staat er niet zoveel spannends in vrees ik. Als universeel erfgenamen worden het kind of de kinderen van wijlen Elisabeth Jans Asbeeck, dochter van de testateur, bij Geeraert van Deutekum, korporaal van dezelfde compagnie als die van de testateur, benoemd. Elisabeth is op dit moment dus al overleden. De testateuren sluiten de weeskamer(s) van de plaatsen waar zij zouden te komen overlijden uit ( "secludeerende" ). Dus juist geen legaten voor wees- of armenhuizen. Andere erfgenamen worden niet genoemd. De "legaten" die jij hebt gelezen maken deel uit van algemene formuleringen van de notaris. Over de omvang van de erfenis wordt niets gemeld.
De eerzame Willen Frans Brouwer wordt benoemd als "testamentelijk momboir". Je zou dit hier kunnen lezen als "executeur testamentair". De gangbare betekenis is: "voogd". De notaris is hier niet geheel duidelijk over.
Leuk is dat het testament gepasseerd is in brouwerij "De Blauwhandt" met Willem Frans Brouwer als een van de getuigen. Het zou mij niets verbazen als hij bierbrouwer was in deze brouwerij. Merk op dat de testateur tekende met: "Johan van Dulmon" zonder: Asbeeck. En Elisabeth is de dochter van de testateur. Maar is zij een dochter van de testatrice?
Ik hoop je hiermee antwoord op je vragen te hebben gegeven.
Hartelijke groeten,
Dennis
Dave van Ooijen
zei op donderdag 14 maart 2024 - 15:56