Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Testament 1650 - Familierelatie?

Testament Gomar Spranger & Andries Rijnvaen & Anna Maria Sprangers & Constantia Sprangers & Susanna Sprangers & Emanuel Spranger & Susanna Mostaert & Joan Wtenboogaerd & Hendrick van Ringhen & Claertge Anthonis & Jacob de Winter & Aeltge van Ringhen & Lucas van Saelinghen & Hester van Saelinghe & Cathalijntghe vande Werff & Matheus Spranger & Frans Bruijningh & Outger Cluijt & Guiliam Rijnvaen & Willem Piso & Susanna Spranger on June 26, 1650 » Open Archives

Zou iemand mij kunnen vertellen of de familierelatie tussen Hester van Saelinge en Lucas van Salinghen in deze tekst wordt aangegeven?

Ik neem aan dat het hier om Hester Moet, van Leijden, gaat die met Anthonis van Salingen (drukker en Kaptitein) trouwde in Amsterdam 21/09/1624.

De Sprangers (bekende kunst verzamelaars) zijn gerelateerd via Matheus Spranger die met Lucas van Salingen’s zus Margriete van Salingen trouwde.

Willem Piso, lijfarts van Johan Maurits van Nassau-Siegen, is de schoonzoon van Gommer Sprangers (de zoon van Margriet van Salingen en Matheus Spranger).

Tot nu toe hebben wij altijd gedacht dat Lucas en Hester van verschillende families/takken afkomstig zijn, dus ik hoop dat dit document de familierelatie kan verduidelijken.

Mvg Timon

Reacties (6)

Timon zei op do, 02/27/2025 - 15:42

Tweede document gevonden met dezelfde namen: Testament Anna Maria Sprangers & Aeltgen van Ringhen & Willem Piso & Susanna Spranger & Margareta Sprangers & Susanna Mostaert & Guiliam Rijnvaen & Claertje Anthonis & Catharina Sprangers & Adriaen Spranger & Outgert Cluijt & Emanuel Spranger & Hester van Saelingen & Cathalijntge vande Werff & Gomar Spranger & Lucas van Salingen & Joan Uijtenbogaert & Hendrick van Ringhen & Matheus Spranger & Constantia Sprangers & Andries Rijnvaen & Susanna Sprangers on August 6, 1650 » Open Archives

Otto Vervaart zei op za, 03/01/2025 - 13:00

Beste Timon, het zijn twee vrij lange teksten om te transcriberen. Hester en Lucas worden apart vermeld in beide testamenten, eerst Hester die een bedrag ontvangt, daarna Lucas en sijne kinderen. Veder staat er voor zover ik keek niets over beide in deze testamenten met nogal wat legaten, het is uiteindelijk heel compact genoteerd. Hopelijk komt er voor de alle zekerheid iemand met een complete transcriptie

Timon zei op di, 03/04/2025 - 16:06

Bedankt Otto, ik hoop dat iemand de tekst in zijn geheel kan transcriberen.

Mvg Timon

Jeanne zei op di, 06/23/2026 - 21:51
Er was ook nog een Hester Willems, die op 29-7-1631 met Hendrik van Salingen trouwde.
Otto Vervaart zei op wo, 06/24/2026 - 08:49

Beste Timon, ik denk er nu pas aan dat het Stadsarchief Amsterdam op Transkribus transcripties van notariële registers en andere bronnen doorzoekbaar aanbiedt, https://amsterdam-city-archives.transkribus.eu/ , jouw akte begint op scan 107, https://amsterdam-city-archives.transkribus.eu/document/1510464/pages/1… [toegang 5075, Notariële archieven, inv.nr  587]. 

Het schoot me vanochtend te binnen omdat de schrijfhand van deze notaris in een onderzoek op dit forum volgens mij ook al voor hoofdbrekens heeft gezorgd. Er is een kans dat Transkribus de pagina's verwisselt, checken blijft noodzakelijk, maar hier is er geen remix gebeurt. Gelukkig zijn deze bladzijde beter qua contrast dan bij het ander onderzoek. Op scan 108 staat het nodige voor jou (met enkele kleine correcties van mijn zijde):

Legateerde noch aen Guiliam ende
Dries Rijnvaen nagelaten kinderen van wijlen
Aeltge van Ringhen Mitsgaders aen Cathalijntge
vande Werff dochter van Haster van Saelingh
der alsulcken lijfrente van vijff ende twintich gul.
Jaerlix als zij Testatrice op haerl. respective
liven staende heeft ten laste vande provincie
van Hollandt ende West Vrieslandt, opt quartier oft
Comptoire van Haerlem volgens de brieven daer
van sijnde, Des is hare Testatrices begeerte dat hes
van Salingen voornt. de voorss. lijfrent van vijff ende
guetich gul. jaerlix aen haer voorss. dochter
Cathalijntge vande Werff gelegateert, haer leven
geduijrende sal gemeten, Item aende voorss.
Hester van Solinghen viff ende twintich gul. eens
Item aende kinderen van Lucas van Saelingh
tsamen gelijcke vijffentwintich gul. eens

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.