Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Testament 1650 - Familierelatie?

Testament Gomar Spranger & Andries Rijnvaen & Anna Maria Sprangers & Constantia Sprangers & Susanna Sprangers & Emanuel Spranger & Susanna Mostaert & Joan Wtenboogaerd & Hendrick van Ringhen & Claertge Anthonis & Jacob de Winter & Aeltge van Ringhen & Lucas van Saelinghen & Hester van Saelinghe & Cathalijntghe vande Werff & Matheus Spranger & Frans Bruijningh & Outger Cluijt & Guiliam Rijnvaen & Willem Piso & Susanna Spranger on June 26, 1650 » Open Archives

Zou iemand mij kunnen vertellen of de familierelatie tussen Hester van Saelinge en Lucas van Salinghen in deze tekst wordt aangegeven?

Ik neem aan dat het hier om Hester Moet, van Leijden, gaat die met Anthonis van Salingen (drukker en Kaptitein) trouwde in Amsterdam 21/09/1624.

De Sprangers (bekende kunst verzamelaars) zijn gerelateerd via Matheus Spranger die met Lucas van Salingen’s zus Margriete van Salingen trouwde.

Willem Piso, lijfarts van Johan Maurits van Nassau-Siegen, is de schoonzoon van Gommer Sprangers (de zoon van Margriet van Salingen en Matheus Spranger).

Tot nu toe hebben wij altijd gedacht dat Lucas en Hester van verschillende families/takken afkomstig zijn, dus ik hoop dat dit document de familierelatie kan verduidelijken.

Mvg Timon

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op za, 03/01/2025 - 13:00

Beste Timon, het zijn twee vrij lange teksten om te transcriberen. Hester en Lucas worden apart vermeld in beide testamenten, eerst Hester die een bedrag ontvangt, daarna Lucas en sijne kinderen. Veder staat er voor zover ik keek niets over beide in deze testamenten met nogal wat legaten, het is uiteindelijk heel compact genoteerd. Hopelijk komt er voor de alle zekerheid iemand met een complete transcriptie

Timon zei op di, 03/04/2025 - 16:06

Bedankt Otto, ik hoop dat iemand de tekst in zijn geheel kan transcriberen.

Mvg Timon

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.