Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

stukje 1468

Kan iemand hier enigzins wijs uit worden qua tekst? Iets over Nijmegen..

Reacties (8)

Otto Vervaart zei op ma, 03/28/2022 - 22:12

Beste Carina, ik maak een begin, eens kijken hoe ver ik vanavond ermee kom: Extraordinarie item pro domina medecyn gehaelt metten aptekeren voir x vlaems / Item totten thenen stoite.. toepacken lynden gecoft voir 1/2 vlaems ende / ii manden dair die stoittelen in gepackt werden voir ii vlaems ....... ... ii 1/2 vlaems / Item Steven den man gehuert myt enen wagen omme wynter / graen uten ...mergewant tot Nymegen toe te vuren datum xiiii vlaems / Item voir die gevangen enden potten voir viii vlaems / Item omme besseme opten gemeynen huyse 1/2 vlaems

 

Over de hier bedoelde (reken-)munt twijfel ik nog, dat is iets voor morgen of voor anderen!

Carina zei op di, 03/29/2022 - 15:12

jeetje wat knap Otto!

Nu ben ik wel benieuwd of er nog specifiek iets wordt gezegd over wel medicijn ze het hebben..(voor welke kwaal)

Carina zei op di, 03/29/2022 - 15:30

is ..mergewant mss kamergewater? bad of wc..?

Otto Vervaart zei op di, 03/29/2022 - 16:29

Dag Carina, via de historische woordenboeken voor het Nederlands op https://gtb.ivdnt.org/ kom ik uit bij het woord camergewant, de voorraad aan kostbare kleding van aanzienlijke personen, de g. na wynter slaat dan wellicht op gewaden.

UIteraard moet de optelsom van deze uitgaven ook nog ontcijferd worden: Summa de extraordinarie enen R. [Rijns] gulden vi vlaems. Het gaat kennelijk om Vlaamse groten, ook nog iets om na te kijken....

Carina zei op di, 03/29/2022 - 16:33

Super bedankt voor deze inzichten!

gr. Carina

Carina zei op wo, 03/30/2022 - 13:24

Hai Otto,

Dit stukje tekst is onderdeel van meerdere bladzijden. 
Zou ik je nog wat stukjes tekst mogen voorleggen of weet jij iemand die daarmee zou kunnen/willen helpen? 
Ik kan natuurlijk ook steeds een stukje in het forum zetten..

gr. Carina

Otto Vervaart zei op wo, 03/30/2022 - 14:56

Beste Carina, het gaat me niet lukken om lange teksten op korte termijn te transcriberen. Gelukkig zijn er meer mensen op dit forum die zich over middeleeuws schrift kunnen en willen buigen. Ik neem trouwens aan dat dit rekeningen van de hertogen van Gelre zijn bij het Gelders Archief, of vond je dit elders? Misschien is het zowel hadig als interessant voor je om het boek Op reis en aan tafel met Katharina van Kleef 1417-1476, Ruud Priem (red.) ([Antwerpen] 2009) te raadplegen.

Carina zei op do, 03/31/2022 - 20:56

Dank je Otto.

Ik had het boek al in huis maar had het nog niet gelezen. Bij deze bij de hand genomen!

Deze stukken tekst waaruit ik wat info probeer te halen gaan over de tijd dat Catharina van Bourbon (haar schoondochter) hertogin van Gelre was en daar is nog weinig over bekend. Ik heb al veel over haar verblijf in Vlaanderen uitgezocht maar van de paar jaar dat ze in Gelre was nog weinig. 
Helaas is het lezen van deze teksten echt een vak apart waar ik te weinig over weet. Maar met de ontzettend fijne reacties op dit forum kom ik alweer wat verder dus bij deze dank daarvoor!

gr. Carina

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.