Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

strekking van vestbrief uit 1563

Beste forumleden,

Hieronder een link naar een vestbrief uit 1563 van de schepenbank Breda, te vinden op de website van het Stadsarchief Breda ( R682, f256). Het is een vrij lange vestbrief en ik ga uiteraard niet vragen om die te transcriberen. Waar het mij om gaat is het volgende: op de tweede pagina, folio 257, ongeveer halverwege wordt Jacop Henrick Coremans genoemd, de persoon waar ik in geinteresseerd ben.  Maar er komen in de akte nog veel meer namen voor. Wat ik graag zou willen weten is wat voor akte dit is en wat de gemeenschappelijke band is tussen de vele personen die er in worden genoemd. 

Bladeren door bronnen

Hopelijk kan iemand mij wat verder helpen hiermee, waarvoor op voorhand mijn dank.

Niels Koreman

Reacties (6)

r.vanweeren zei op wo, 07/02/2025 - 09:50

Beste Niels,

Het is inderdaad een stuk waarin nogal wat familieverbanden voorkomen. De basis voor deze akte is dat alle betrokkenen gezamenlijk een verklaring afleggen over het deel dat bij een erfenis is toegekend aan hun familielid Cornelis Adriaen Henrick Coremansz.

Voor de schepenen verschenen:

1. Adriane, dochter van wijlen Adriaen Henrick Kooremans en Lysbetcken Pauwels Claes Engelendochter, tevens zuster van Lijsbeth (3) en Cornelis (18) en de reeds overladen Marie
2. Wouter Cornelis Jans Wagemaeckerssone, zowel echtgenoot als voogd van Adriane (1)
3. Lijsbeth, dochter van wijlen Adriaen Henrick Kooremans en Lysbetcken Pauwels Claes Engelendochter (en dus zus van Adriane (1) en van Cornelis (18) en de reeds overladen Marie)
4. Jacop Henrick Adriaen Henrick Kooremans, neef van en optredend als voogd van Lijsbeth (3), zoon van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon, een broer van Adriane (1) en Lijsbeth (3); Jacop is tevens broer van Jan, Peter en Merten (5, 6, 7) en treedt ook op als voogd voor zijn zus Anne (12)
5. Jan Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon, zoon van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens broer van Jacop, Peter en Merten (4, 6, 7), alsmede van Cornelie, Paulyne en Anne (8, 10, 12)
6. Peter Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon, zoon van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens broer van Jacop, Jan en Merten (4, 5, 7)
7. Merten Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon, zoon van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens broer van Jacop, Jan en Peter (4, 5, 6)
8. Cornelie Henrick Adriaen Henrick Coremanszoonsdochter, dochter van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens zus van Jacop, Jan, Peter en Merten (4, 5, 6, 7), alsmede van Paulyne en Anne (10, 12)
9. Henrick Peter Henricxzone, echtgenoot en tevens voogd van Cornelie (8)
10. Paulyne Henrick Adriaen Henrick Coremanszoonsdochter, dochter van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens zus van Jacop, Jan, Peter en Merten (4, 5, 6, 7), alsmede van Cornelie en Anne (8, 12)
11. Symon Cornelis Jan Merensone, echtgenoot en tevens voogd van Paulyne (10)
12. Anne Henrick Adriaen Henrick Coremanszoonsdochter, dochter van wijlen Henrick Adriaen Henrick Coremanssoon en dus tevens zus van Jacop, Jan, Peter en Merten (4, 5, 6, 7), alsmede van Cornelie en Paulyne (8, 10); zij wordt bijgestaand door haar voogd en broer Jacop (4)

Onderstaanden verschenen ook en waren kinderen van Marie, de reeds overleden zus van Adriane (1), Lijsbeth (3) en Cornelis (18) en dus kleinkinderen van Adriaen Henrick Coremansz en Lysbetcken Pauwels Claes Engelendochter en neven en nichten (in de zin van oom- en tantezeggers) van Adriane (1), Lijsbet (3) en Cornelis (18):

13. Adriaen, zoon van Gijsbrecht Jan Jacopssoon, broer van Servaes (14) en Lijsbeth (15); hij treedt tevens op als voogd van zijn zus Lijsbeth (15)
14. Servaes, zoon van Gijsbrecht Jan Jacopssoon, broer van Adriaen (13) en Lijsbeth (15)
15. Lijsbeth, dochter van Gijsbrecht Jan Jacopssoon, zuster van Adriaen (13) en Servaes (14); haar broer Adriaen (13) treedt tevens op als haar voogd en Lijsbeth (15)

Niet verschenen, maar wel genoemd als partijen:

16. Peter, zoon van Gijsbrecht Jan Jacopssoon en wijlen Marie Adriaen Henrick Coremansz dochter (de reeds overleden zus van Adriane (1), Lijsbeth (3) en Cornelis (18)); voor Peter traden broer Adriaen (13) en zuster Lijsbeth (15) als voogd op
17. Kathelijne, dochter van Gijsbrecht Jan Jacopssoon en wijlen Marie Adriaen Henrick Coremansz dochter de reeds overleden zus van Adriane (1), Lijsbeth (3) en Cornelis (18)); voor Kathelijne traden broer Adriaen (13) en zuster Lijsbeth (15) als voogd op
18. Cornelis Adriaen Henrick Coremansz, zoon van wijlen Adriaen Henrick Coremansz en Lysbetcken Pauwels Claes Engelendochter en dus broer van Adriane (1), Lijsbeth (3) en de reeds overladen Marie

Zij verklaarden dat hun broer en oom Cornelis Adriaen Henrick Coremansz na het overlijden van Adriaen Henrick Coremansz en Lysbetcken Pauwels Claes Engelendochter, hun ouders respectievelijk grootvader en grootmoeder, tegen hen gedeeld is op de oude woonplek waar hun (groot)ouders gewoond hadden en overleden waren

De verdeling van de erfenis betrof:

a) een huis, schuur, kooien, hoven en erfenisse met toebehoren
b) het daarnaast gelegen erf, groot ca. 1/2 bunder gelegen op het Halder op het Hoogeinde; noordwaarts grenzende aan het erf van de kinderen van Ghijsbrecht Jan Jacopssoon waarop zij gedeeld zijn en voor de rest omgeven door 'sheerenstrate
c) een stukje land genaamd De Hooghacker, groot ca. 5 lopensaat, daar in de buurt gelegen, westwaarts grenzende aan het erf van de kinderen van Ghijsbrecht Jan Jacopssoon waarop zij gedeeld zijn en zuidwaarts grenzende aan 'sheerenstrate
d) een stuk land genaamd De Smithof, groot ca. 2 lopensaat, daar in de buurt gelegen, oostwaarts grenzende aan het erf van de kinderen van Ghijsbrecht Jan Jacopssoon waarop zij gedeeld zijn
e) een stuk erf genaamd 'T Haegstuck, bestaande uit onderland (mogelijk overstroomd land) en groeze (met gras begroeid land), groot ca. 1 bunder, gelegen in Galder in d'Acker, noordwaarts grenzend aan de schouwsloot
f) een stuk erf genaamd De Wildert, groot ca. 3 bunder, gelegen in Galder, westwaarts grenzend dan het erf van de kinderen van Ghijsbrecht Jan Jacopssoon waarop zij gedeeld zijn
g) een stuk beemden genaamd 'T Hoikenbroeck, groot ca. 3/4 bunder, gelegen in Galder, oostwaarts grenzend aan 'sheerenstroom
h) een stuk bos en erf genaamd De Donck, groot ca. 3/4 bunder, daar in de buurt gelegen, oostwaarts grenzend aan het erf van Adriane (1)
i) een stuk heideveld, groot ca. 3/4 bunder, gelegen in Galder in 't Zant, westwaarts grenzend aan 'sheerenstrate

Cornelis dient uit zijn bezit een jaarlijkse erfpacht te voldoen van 5 zester en 7 1/2 lopen rogge. Daarnaast dient hij 1/3 van een een erfchijns van 10 rijnsgulden te betalen en de erfchijns over oude lasten ('oude commer')

Aan zijn zus Lijsbeth (3) dient hij tevens 'zekere' (niet met bedrag genoemde) erfpacht, lospacht en losrente te betalen. 
Aan de kinderen van Gijbrecht Jan Jacopssoon (13 tot en met 17) dient hij een niet met bedrag genoemde losrente te voldoen.

Niels Koreman zei op wo, 07/02/2025 - 12:04

Beste Rene,

Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie en overzicht van de verschillende familieleden. Dit geeft weer veel extra informatie die ik nog niet had.  Ik heb nog wel een vraag. Veel van de namen die je noemt herken ik niet in de vestbrief die ik bedoel (R 682, f256v). Deze vestbrief loopt door tot folio 260. Ik heb een scan van de eerste pagina's bijgevoegd. Ongeveer halverwege folio 257 wordt dan Jacop Henrick Coremans genoemd. Deze vestbrief begint in het gescande register op pagina 266, dus de pagina's en folio's lopen niet synchroon. Het kan natuurlijk liggen aan mijn gebrekkige vaardigheden in het lezen van oude handschriften, maar ik heb het idee dat ik veel andere namen tegenkom.

Mocht het inderdaad niet dezelfde akte zijn dan ben ik heel erg geinteresseerd in de vindplaats van de door jou vermelde akte, aangezien deze voor mij veel nieuwe informatie bevat.

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

r.vanweeren zei op wo, 07/02/2025 - 12:20

Hi Niels,

Dat klopt, je hebt gelijk, het betreffen twee . Ik vond 'jouw' treffer namelijk niet op scan 256 of daaromtrent. Ik dacht daarom aanvankelijk dat er mogelijk verwarring was tussen scan- en folionummer. Toevalligerwijs bevond 'mijn' treffer zich op scan 127 en 128, dus inderdaad zo rond de helft van 256. Gelukkig toeval dus... Goed dat je naar de folio's verwijst, maar bij verwijzing naar een bron waar de folio's niet op de bronpagina's zelf staan, kan het handig zijn om in plaats van de folio's uit de index de scannummers te noemen, dat vergemakkelijkt het zoeken.

Ik zal later eens kijken naar 'jouw' bron om te kijken of daar nog andere gegevens in staan.

Niels Koreman zei op ma, 07/07/2025 - 20:22

Beste René,

Zie je nog kans om naar de door mij genoemde vestbrief te kijken? Het zou mij zeer helpen als daar nog een of meer aanwijzingen uit te halen zijn. Het gaat dus zeker niet om een transcriptie, daar is de vestbrief veel te lang voor. Maar ik ben heel benieuwd wat voor akte het is en wat de gemeenschappelijke band is tussen de genoemde Jacop Henrick Coremans en de vele overige personen die er in vermeld staan. En daarnaast of deze Jacop Henrick dezelfde persoon is als de Jacop Henrick Adriaen Henrick Kooremans uit de vestbrief die jij eerder hebt bekeken. Het zou mooi zijn als deze vestbrief daar een antwoord op heeft.

Alvast heel veel dank voor de door jou te nemen moeite.

Mvg

Niels Koreman

r.vanweeren zei op di, 07/08/2025 - 10:47

Beste Niels,

Ik heb eens naar het stuk gekeken. Het betreft een opsomming van degenen die betrokken waren bij de verdeling van de gemene gronden rond Ginneken en Bavel. Toevalligerwijs vond ik een artikel waarin dit proces gedetailleerd beschreven staat en waar ik dan ook graag naar verwijs: https://deoranjeboom.nl/wp-content/uploads/2017/04/Jb-69-2016-07.pdf

Jacop Henrick Coremanszoon is daarbij één van de belanghebbenden en heeft één recht op de te verdelen gronden. 

Niels Koreman zei op di, 07/08/2025 - 14:07

Hi René,

Dank weer voor je reactie en de moeite die je hebt genomen om de akte door te lezen. Ook de verwijzing naar het artikel uit De Oranjeboom lijkt me erg interessant.  Ik ga er weer mee aan de slag.

Vriendelijke groeten,

Niels Koreman

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.