Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Sterfgeval Gruitrode (Belgisch Limburg) 1719

Dag beste forumbezoekers

Mijn gebrekkige kennis van het Latijn en van doodsoorzaken in de 18e eeuw geeft me weer problemen bij deze sterfakte - een broer van mijn ...
Ik lees: 20 maart (1719) is gestorven Joannes zoon van Guillaume Lipskens en Margaretha Mockers. Maar dan? 26 jaar en dan iets met bloed en medicatie die hij overgegeven heeft...

Wie maakt mij wijzer? Alvast bedankt!!!

Reacties (5)

Pauwel zei op ma, 01/21/2019 - 19:13

Dit maak ik ervan.

20 martii obiit Joannes filius Guilielmi Lipskens
et Margaretae Mockers, aetat[is] 26 ann[orum] ex infirmitate
6 septimananum iteratis vicibus copiosum fudit sangui-
nem, medicinae per vomitum reiiciebantur, circa finem
multum dolore lateris cruciabatur, urina ut aqua na[tur]alis
munitus o[mn]ibus s[a]cr[a]m[en]tis, magna resignatione et
devotione. – In extremis adfui.

Pauwel zei op ma, 01/21/2019 - 19:56

Op 20 maart is Johannes overleden, de zoon van Willem Lipskens en Margriet Mockers, 26 jaar oud, na een ziekte van zes weken — herhaalde malen gaf hij veel bloed op, zijn medicijnen werden steeds uitgebraakt, tegen het einde werd hij gekweld door hevige pijn in zijn zij, zijn urine was als water — voorzien van alle sacramenten, in grote berusting en in volle overgave. Bij zijn laatste ogenblikken was ik aanwezig.

Veerle zei op ma, 01/21/2019 - 20:03

Beste Pauwel

U bent een held! Ik ben u zeer dankbaar voor deze transcriptie én vertaling! Geschiedenis wordt plots veel ...euh... levendiger...
Echt een welgemeende DANK U voor uw hulp! Ondertussen probeer ik hier zo af en toe een kijkje te nemen op andere vragen, maar toe nu toe kan ik er geen chocola van maken... Een absolute beginner groet u, met dank!

Veerle

Pauwel zei op ma, 01/21/2019 - 23:22

Graag gedaan hoor.

In r. 3 lees ik bij nader inzien 6 septimanarum.

Pauwel

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.