Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Staet van onkosten Staatse Troepen in 1702/1703

Goedenavond,

 

Weer een hulpvraag.  Zie bijlage. Helaas, helaas, heb ik geen scherpere foto. Ik heb inmiddels een app gedownload waarmee het makkelijker is om foto's van tekst te maken maar dat wist ik toen nog niet. 

 

Het is een fragment uit een opgave van de onkosten die de burgemeesters van Amby hebben gemaakt ten gevolge van het Staatse leger tijdens de Spaanse Successieoorlog (1703)

Wie wil controleren of ik het goed gelezen heb?

Ik lees:

staet ende ficasie voor die borgemeesters van ambij wegens die livijransie die gedaen is tot borgharen op de ?mass? (Maas?) in den iare 1702 in september ende october

al waren wij alle beijde met geweest sien 20 dagen met die karren en wagen om te leveren voor fijcasie voor alle beijde die? dagh twee gulden maekt 20 dagen                       sa (somma) 40 gul

noch ?gebeurt? tot Mastricht drij dagen  den 6 en 7 en 10 november waarbij alle beijde sijn met geweest voor ficasie dis? daghs twee gulden                                                   sa (somma) 6 gul

1 noch tot borgharen uijtgegeven? aan die meesters die de ?haver? hebben gemeten? hebben thien gulden                                                                                                        sa (somma) 10 gul

noch twee coppellen kahrren? en? gegeven aan enen mien heer bisschop ende een aan mijen heer boumhouwer de welcke wij hebben moeten betalen drij gulden               sa (somma) 3 gul

somma                                                                                                               59 gulden

 

 

 

Reacties (2)

René van Weeren zei op ma, 10/26/2020 - 23:46

Staet ende fycasie voor die borgemeesters
van Amby weegens die livyransye die gedaen is
tot Borgharen op de Mase in den iare 1702 in september
ende october

{20}
Al waer wij allebeyde met gewest sien
20 dagen met die karren en wagen om te
leveren voor fycasie voor alle beyde des
daghs twee gulden, mackt 20 dagen - fa[cit] - 40 - g[u]l[den]

{6}
Noch gelevert tot Mastricht dry dagen

den 6 en 7 en 10 november waer wij
allebeyde sien met geweest voor
ficasie des daghs twee gulden - fa[cit] - 6 - gul[den]

{10-}
't noch tot Borgharen uytgegeven aen
die meesters die de haver ingemeten
hebben thien gulden - fa[cit] - 10 - gul[den]

{3}
Noch twee coppellen kannen gegeven,
een aen mienheer bisschop ende een
aan myenheer boumhouwer, dewelcke
wij hebben moeten betalen dry gulden - fa[cit] 3 gul[den]

Somma 59 gulden.

[optellingen linksonder]

39 --
7 - 18
_______
46 - 18
1 - 2
_______
48 - of 30 g[u]l[den] Holl[ands]

Chrit zei op wo, 10/28/2020 - 15:48

René, alweer bedankt! Ik ben echt heel blij met je hulp.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.