Hallo Gust,
Van de muntsoorten die toen gebruikelijk waren in het Leuvense ben ik niet op de hoogte, dus de bedragen laat ik achterwege, maar er staat, op 1 woord na dat ik niet goed kan lezen:
Item Tieboute van den Steenweghe ende Coppen sijn sone, die ten bevele vanden stad gehuedt hebben De lakenhalle Daer De egiptenere Inne ghesloten lagen, omdat zij achter straten niet gaen en souden, overmits huere stelens ende ..... wille Die sij gemeynlijck Den luden doen, Ende de lude bredelijcken soude mogen huer marct houden ende huer goet vertieren, 'D welck Duerde vijf Dage ende vijf nachte, hen vergont van elken Dage: ( dan volgt het uitbetaalde bedrag ).
Den selven Egipteners overmits Dat zij niet uutgaen en mochten, hen aldaer gelevert 6 kerren waters, van elker kerren: ( dan volgt het uitbetaalde bedrag ).
Om kort te gaan: Tiebout en zijn zoon Jacob krijgen een bedrag uitgekeerd omdat zij op bevel van de stad Leuven de lakenhal hebben bewaakt, waarin de Egyptenaren zaten opgesloten omdat zij niet op de straten mochten zijn omdat zij steelden, zodat de inwoners van Leuven ongestoord hun marktdag konden houden en handelen. Dit duurde 5 dagen en 5 nachten en zij krijgen voor iedere dag een bedrag uitgekeerd.
Omdat de Egyptenaren niet uit de lakenhal mochten komen, zijn aan hen aldaar 6 karren met water geleverd, waarvoor voor elke kar een bedrag is uitgekeerd.
Veel plezier met uw recherches.
Gust Desmet
zei op woensdag 7 mei 2025 - 15:01