Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Stadsrekening Leuven 1460

In deze stadsrekening gaat het over een persoon dat uit constantinopel terecht is gekomen in Leuven. Zou iemand dit hele stukje kunnen transcriberen? Dit is namelijk zeer belangrijke informatie in verband met mijn bachelorproef.

Met vriendelijke groeten

Reacties (6)

René van Weeren zei op za, 04/19/2025 - 11:47

Samengevat betreft het hier een verzoek van een persoon uit Constantinopel (Istanbul, destijds onder Grieks gebied behorend), wiens kinderen gevangen zijn genomen door de Saracenen (Moslim-scheepvaarders bekend staand om piraterij en het tegenb losgeld vasthouden van gijzelaars) en die pas vrij kunnen kopen tegen betaling van een losgeld dat de verzoeker niet zelf alleen an voldoen. Uit goedheid verstrekt men hem uit de stadskas daartoe 3 postulaatsgulden; vanwege het lage goudgehalte van deze muntsoort stond dit gelijk aan twee 'gewone' guldens. Opgeloste verkortingstekens staan (tussen haakjes).

Uuth overdraghe en(de) bevele vander stad IIIIen aug(usti) LX ...
he(re) uut(en) Grieken en(de) van (Con)stantinoblen geboiren die(n) alhyir
bijd(er) stad qua(m) en(de) sijn(en) relacie en(de) meyni(n)ge d(aer)op dede hoe dat
sijn kinde(re)n vanden Saragnie(n) ghevanghen lagen die(n)
welke eens sij gelost mochten worden groot renchon en(de)
scattinghe moeste geve(n), dwelc hij bij hem selve(n) niet
gedoen en conste het en wae(re) bij hulpe en(de) troeste va(n)
ande(re)n goeden he(re)n en(de) stede(n) etc(etera) hem h(yer) toe va(n) gracien
uuten register(re) ten bevele vand(er) stad v(oor)g(henoemt) III postulat(us)
guld(en) die maken in gul(den) dess rekeni(n)gen) - II gulden

renchon = rantsoen = vrijkoping, zie betekenis  onder https://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=45289

Gust Desmet zei op za, 04/19/2025 - 13:20

Heel erg bedankt voor deze duidelijke transcriptie, René!

Groetjes

Michael zei op za, 04/19/2025 - 14:22

Dag Gust,

Interessante akte!

Waar gaat uw bachelorproef over?

Is de identiteit van de genoemde persoon bekend?

Ben wel benieuwd!

Gr, Michael 

Gust Desmet zei op za, 04/19/2025 - 14:27

Dag Michael

In mijn bachelorproef doe ik onderzoek naar vluchtelingen die naar Leuven trokken in de periode 1440-1480. In ander onderzoek (denk aan Callewier) is al aangetoond dat deze groep vluchtelingen meermaals trok richting de Zuidelijke Nederlanden (denk aan Gypsies alsook de Grieken vanaf de val van Constantinopel in 1453).

Mijn doel is om aan de hand van de stadsrekeningen ook allerlei vluchtelingen op het spoor te komen en zo te onderzoeken vanwaar ze kwamen, waarom ze richting Leuven trokken en hoe de stad Leuven hiermee omging. Zo zien we bijvoorbeeld dat in het begin van de 15de eeuw de stad open stond voor deze groep vluchtelingen, maar ongeveer vanaf het midden van de 15de eeuw werden ze als opdringerig gezien en werd er minder snel hulp geboden vanuit de stad.

De identiteit van de persoon in deze stadsrekening is nog niet bekend... Misschien kom ik hier later nog achter!

Groetjes

Gust

michael zei op zo, 04/20/2025 - 15:08

Dag Gust,

Merci voor de toelichting! Nooit geweten dat er in de 15e eeuw Griekse vluchtelingen naar de zuidelijke Nederlanden zijn getrokken, interessante geschiedenis!

Kunnen we uw scriptie later nog ergens inzien?

Veel succes nog met uw onderzoek in ieder geval!

gr, Michael

Gust Desmet zei op zo, 04/20/2025 - 17:45

Dag Michael

Dat kan zeker! Als u mij uw e-mail geeft kan ik mijn bachelorproef via deze weg sturen eens ik klaar ben.

Groetjes

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.