Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Stadsrekening Grave (1496): bymmeister

BHIC, Archief van Grave, Stadsrekeningen, inv.nr. 219, fol. 221v (1496):
'Item Willem Coeberch glaesmeker, bymmeister van den kannen te bymen metten Stat wapen ende yseren' 

 

Wat betekent 'bymmen' 

 

Willem Coeberch  ontving een jaargeld voor zijn functie van 'bymmeister', waarbij hij met een 'bym-ijser' het stadswapen aanbracht op de tinnen stadskannen, die door het gemeentebestuur werden gebruikt bij het schenken van wijnen en bieren bij de ontvangsten van genodigden. Willem werd ook betaald voor beroepskleding, namele een 'cogel'.

 

Graag uw reactie

 

 

Reacties (4)

Wim de Groot zei op zo, 01/05/2020 - 19:41

Ja, dat klopt en ik ben tot de volgende tekst gekomen:

 

Vanaf 1491 nam Willem Coeberch de functie van bymmeister waar en hij zal die blijven uitvoeren tot 1500. Als ambtenaar gaf hem dit het recht van het aanbrengen van het stadswapen van Grave met een bymyser op het lid van de tinnen stedecaenen. Deze kannen werden door de gemeenteraad gebruikt bij  de stadsontvangsten voor genodigden en 'beliepen vol van boven ende beneden' met wijn of bier (Leiden, inhoud: 4,85 liter). De stad voorzag hem van een jaarlijks bedrag voor beroepskleding cogel (mantel met kap) voor de uitoefening van zijn taak. Zijn opvolger was Ghijsbert de tingieter.

 

Hoewel ik de term bymmen nergens ben tegengekomen, zal er wel zoiets als 'graveren' mee bedoeld zijn.

Wim de Groot zei op zo, 01/05/2020 - 20:00

Voorbeeld van Amsterdamse stadskan (1550-1600)

Wim de Groot zei op ma, 01/06/2020 - 07:36

Er valt altijd nog wel iets te schaffen. Bijvoorbeeld hoe brengt een 'bymmeister' het stadswapen aan op het deksel van deze Amsterdamse stedekan (1500-1550)? Ik vond de informatie in een artikel van Mario Damen. Even navragen, ook wat betreft de kaninhoud met betrekking tot die van Leiden. Bestond er een bepaalde standaard

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.