Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Sebastianus de Zaelingen - 1524 Nijmegen

Akte in 1524 » Open Archives

Ik zou graag deze inschrijving getranscribeerd zien. Wordt er verdere informatie gegeven behalve de naam van Sebastianus en zijn vrouw Johanna?

Bedankt

Timon

Reacties (4)

Otto Vervaart zei op do, 03/13/2025 - 16:24

Beste Timon, het was even turen voordat ik de bewuste notitie vond op f. 5r van het schepenprotocol voor 1524. Iedere aantekening op deze bladzijde begint met de namen van de dienstdoende schepenen, in dit geval Andelein en Heteren; op het eerste blad van het protocol noteerde men altijd de schepenen van het betreffende jaar. Verder gaat dit volgens mij vooral om de hoogte van de huwelijksgift: als ik het goed zie 100 Philippus gulden de bonis amborum, wat erop volgt is pas te ontcijferen als ik weer gewend aan het rappe cursiefschrift uit de tweede kwart van de zestiende eeuw. Vergelijking met andere aantekeningen was al nodig voor dit beginnetje...

Otto Vervaart zei op vr, 03/14/2025 - 15:30

Timon, hier een tweede poging om de gehele aantekening te transcriberen:

Andelien Heteren. Sebastianus de zaelingen Johanna pro uxore / I<sup>C</sup> Philippus gulden dotem de bonis amborum conventam? .... in die / decolla<tionis?> beati? Johannis Baptiste

Timon zei op vr, 03/14/2025 - 15:31

Hi Otto, Ja, ik kan hier niets van maken. Het zou geweldig zijn als een herkomst of beroep beschreven wordt. Ik hoor het graag.

Mvg Timon

Timon zei op vr, 03/14/2025 - 15:32

Sorry, onze berichten hebben elkaar gekruist. Bedankt Otto.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.