Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

schepenbankakte 1653

wie kan deze 3 regels van mijn transcriptie voltooien?

Den coope van desen is het .................. hondert ende
tweentsestiich guldens ............   ...... xx st(uivers)
...................... eenen sovrijn, kermisse oijck

 

Reacties (6)

René van Weeren zei op wo, 09/13/2023 - 21:36

Den coepe[re] van desen is Hendrick Sael hondert ende

tweentsestych guldens goets t g[ulden] XX st[uyvers].

Wijncoep* eenen soverijn, kermisse oyck

 

* Uit Historisch Woordenboek:

Wijnkoop: Oorspr.: vertering (wijn of andere dranken) of maaltijd ter bevestiging of viering van een koop of ruil, door den kooper (aan verkooper en getuigen) aangeboden, later: zeker percentage dat boven den prijs bij een koop door den kooper betaald wordt aan den verkooper.

 

Michiel zei op wo, 09/13/2023 - 22:30

ik lees i.p.v. Hendrick Sael: het vaetsaet

Michiel zei op wo, 09/13/2023 - 23:05

ik lees i.p.v. Den coepe(re): Den coepe

Henry Duisters zei op do, 09/14/2023 - 11:34

zelf denk ik ook dat het ontbrekende woord in de eerste regel vaetsaet zou kunnen zijn, de naam Hendrick Sael ben ik nog niet eerder in betreffende akten tegengekomen

René van Weeren zei op do, 09/14/2023 - 17:10

Ik kan me de versie vaetsaet voorstellen, maar ik zie voor de eerste letter ook een ophaal die hier niet in past. De term komt mij overigens niet bekend voor, is jullie de betekenis bekend? Het lijkt er gezien de tekst op dat de tekst naar het onderwerp van koop verwijst dat in de regels daarvoor vermeld is, maar niet op dit fragment staat. Is het mogelijk om de complete pagina's te zien? Wellicht biedt dat meer context. Het lijkt me namelijk niet logisch dat schepenen alleen een koop en prijs registreren zonder daarbij personen aan te duiden, daardoor ook mijn duiding van het eerste woord als coepe[r], hoewel de ophaal aan de laatste e wel erg kort is.

Henry Duisters zei op vr, 09/15/2023 - 10:57

René, ik heb de complete pagina's bijgevoegd; ik hoop dat je er een begrijpelijk verhaal uit kunt halen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.