Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Schepenbank Budel 28-12-1593

Wat zou er op de plaats van de vraagtekens kunnen  staan?

tuschen Peter Heyermans en[de] Bertell opte Hoeve

A[nn]o 1593 den 28ten dach december is coemen voer r[ichter] en[de] s[chepen] ond[er]gescr[even] den Bertell

Nelis Bertels soen als ma[n] en[de] mo[m]baer Getruyt Jan Wouters d[ochter] alias Locht en[de] heft

geliet en[de] gekent dat hy en[de] Peter Heyerma[n]s gema[n]gelt hebben erff op erff soe

dat Bertell v[oerscreven] over geft erfflicken Peteren Heyerma[n]s alle zy[n] erfflickh[eyt] d[aer] van zy[n]

aencoemen en[de] gerechtich[eyt] die hy nu tertyt tot Buedel is hebben[de] van Ja[n] Lochten synd[er]

h[u]y[s]vr[ouwen] vaeder met last en[de] pacht d[aer] op zy[n]de en[de] Bertell v[oerscreven] heft Peteren v[oerscreven]

en[de] zynen erven d[aer] in doen hoven en[de] erven, gevest en[de] geguet als landts recht is in

alle alsuelicke erffnis als v[oerscreven] is en[de] Peter geeft erfflicken over een stuck erffts gelege[n]

tot Gastell Bertelen en[de] synen erven nae hem ??? gestorve[n] Bertell v[oerscreven] suelicke

ma[n]gelinge en[de] gichte guedige ewelick te ond[er]hauwen nu en[de] ten op hem en[de] alle zy[n]

goet hebben[de] en[de] ver[crigen[de], testes Denys Nys, Pauwels va[n] Oss, Ja[n] Claes, Reyn Thyss, s[chepen],

en[de] alsoe Bertell v[oerscreven] Peteren v[oerscreven] hiet tot Buedel voldaen heft geloft Peter Bertelen tot

in die bancke van Sorendonck oyck te voldaen aengaen[de] den erve hy tot Gastel heft ???

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op ma, 10/21/2024 - 17:16

Beste Henry, er staat volgens mij beide keren etc., et cetera.

Henry Duisters zei op di, 10/22/2024 - 12:52

Otto, bedankt voor de reactie; ik had ook al een vermoeden dat het etcetera zou betekenen; ik was deze afkorting echter nog niet eerder tegengekomen in de Schepenbankprotocollen van Budel

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.