Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Schepenakten Vught, (5123) inv. nr. 48 scan 165

Scan 165 regel 1, daar staat Willem Arents ????. die vraagtekens wil ik graag invullen. Kan iemand mij helpen?

Reacties (8)

Otto Vervaart zei op wo, 10/30/2019 - 12:51

Beste Cas, een link naar de scan of een bestand met een afbeelding helpen degenen die een vraag kunnen beantwoorden, hier de scan van deze akte uit de collecties van het BHIC. Ik lees op het eerste gezicht in de bovenste regel Willem Arentsz.

ChrisvD zei op wo, 10/30/2019 - 14:30

Ik lees:
Willem Arentsz. Vergerue echte soen van Adriaen
Willemsz. Vergerue, ende Magdalene Meijnderts
wittige naergelaeten weduwe wijlen Adriaens
Vergerue voorn.

Otto Vervaart zei op wo, 10/30/2019 - 15:12

Chris, bedankt voor de link en je transcriptie, hier ook mijn poging om dit woord te lezen. Als begin lees ik Verger, en ernaast staat een u , het rondje erboven geeft aan dat het een u of v is, maar daarna zie ik nog een letter, de stok doet mij denken aan een d.

ChrisvD zei op wo, 10/30/2019 - 16:34

Oud schrift lezen is vergelijken!
Kijk maar naar r. 2 'ende' of r. 11 'gestelde voochden'. Een 'd' heeft een haal naar links. Hij schrijft twee soorten d’s, één met van onderen een ronde boog en één met een scherpe hoek.

ChrisvD zei op wo, 10/30/2019 - 16:39

Het zal gelezen moeten worden als Vergerve (=van Gerve(n))

ChrisvD zei op wo, 10/30/2019 - 16:49

Zie ook:
BHIC

574   Collectie Van de Mortel, 1358 – 1925
23 Akte van machtiging, verleden voor bestuur van Den Haag, voor Magdeleen Meijnders, om erfenis van Willem Arentsz Vergerve te vervolgen, door overlijden van Pieter Mathijsz, koster in Vught, 1629

Otto Vervaart zei op wo, 10/30/2019 - 16:54

Al vergelijkend kom je erachter wat er staat, de tweede vorm van de e had ik nog niet zo in de gaten. Gewoon rustig kijken en nog eens goed kijken, en verdacht zijn op verschillende vormen. Dit nogal rond ogende schrift vind ik wat lastiger te lezen...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.