Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Schepenakte van Boxtel van 28 april 1698

Hallo, graag had ik nog eens een transcriptie van een schepenakte van Boxtel gedateerd 28-04-1698 (binnen het rode kader, zie bijlage). De tekst is al eens getranscibeerd door een computerprogramma, maar ik zou liever een meer betrouwbare transcriptie bekomen. Hieronder volgt de computerversie van de transcriptie :

met naam en toenaam aangetekend is, oppen van te sullen moeten goeden de schade die het Land ofden pagte sullen lijden door sur vsuum.Is gelesen een requeste van Antoni mandes bde der baronnie van bortel te kennen gevende in substantie dat sij als gecommitteert bij drost, Antoni mandos schepenen en Regeerders om de gecommineer loode der baron„ de afbrandinge, so veel doenlijk voos te komen, nne looxtel het ongeluk heeft gehad, van door een fransche partij gevangen en na het Casteel van Naage als ostagier bij den vijand gevan gebragt te zijn, aleaar sij gedurende dertijd gen geweest van 1584 dagen heer vdrietig als Ostagier geden zijnde. tineert is geweest waar over hem volgene het reglement van haar Ho:Mo: ter minste compe„ teert twege sdaags, en sulc voorder geself tijd de somme van 3168gl: dat de Regentern hem daar voor niet meerder geoffereert hebben als duisent gl, en vsoekende om geallegueerde redenen dat haar Ed:Mo: gelieven aan regente te ordonneren, en deselve (&o veel des noods te condemneren, aan Supplt: op te leggen en te betalen de loovengem: 3161 gl buiten forme van proces, Waar op gedelibereert zijnde is goedgevonden en vstaan het request te stellen in handen van heeren, welke eerststaan te gaen opde Spagting van tsienden na Braband, metss en authorisatie om partijen voor sig telscheidenCom. van Pad„ berg gewese F. major.471.en na bevind van sraken op het vsgel te dispo„ neren in conformiteit van het reglement van haar Ho:Mo: van 22 octob. 1692.

Verdere info over de akte :

Persoon in schepenakte: Antoni Mandos

Datering: maandag 28 april 1698

Pagina's: 477v en 478r

Plaats: Boxtel

Toegangsnummer: 178, Inventarisnummer: 245

Bron: Raad van State

Dank bij voorbaat,

Met hartelijke groet,

Luc Lesschaeve

Reacties (2)

René van Weeren zei op di, 08/25/2026 - 07:53

De computerversie komt een eind, maar heeft moeite met verkortingstekens en kan de hoofdtekst niet van margeteksten onderscheiden. Hieronder mijn versie. De marge-aantekeningen dienden als een index om stukken snel van elkaar te kunnen onderscheiden.

In marge:

Antoni Mandos
bode der baron-
nie Boxtyel

als Ostagier bij
den vijand gevan-
gen geweest
zijnde.

Is gelesen een requeste van Antoni Mandos boode
der Baronnie van Boxtel te kennen gevende in
substantie dat hij als gecommitteert bij drost,
Schepenen en Regeerders om de gecommineer-
de afbrandinge, so veel doenlijk voor te komen, 
het ongeluk heeft gehad, van door een fransche
partij gevangen en na het Casteel van Naamen
gebragt te zijn, alwaar sij gedurende den tijd
van 1584 dagen heer v(er)drietig als Ostagier gede-
tineert is geweest waar over hem volgens het
reglement van haar Ho(og) Mo(gende) ten minste compe-
teert twe g(u)l(den) 's daags, en sulx voorden gehelen
tijd de somme van 3168 g(u)l(den) dat de Regenten
hem daar voor niet meerder geoffereert hebben
als duisent g(u)l(den), en v(er)soekende om geallegueerde
redenen dat haar Ed(el) Mo(genden) gelieven aan(den) regenten
te ordonneren, en deselve (so veel des noods) te
condemneren, aan(den) Suppl(ian)t op te leggen en te
betalen de bovengem(elde) 3168 g(u)l(den) buiten forme
van proces. Waar op gedelibereert zijnde
is goedgevonden en v(er)staan het request te stellen
in handen van(den) heeren, welke eerst staan te gaan
op de v(er)pagting van thienden na Braband, met v(er)soek
en authorisatie om partijen voor sig te v(er)scheiden
---
en na bevind van saaken op het v(er)soek te dispo-
neren in conformiteit van het reglement van
haar Ho(og) Mo(gende) van(den) 22 octob(er) 1692.

Luc Lesschaeve zei op di, 08/25/2026 - 18:23
Hartelijk dank voor je antwoord, René. De computer gegenereerde transcriptie geeft een idee van de inhoud van de akte, maar jouw versie vind ik zoals ik verwachtte heel wat beter en betrouwbaarder. Het was mij een waar genoegen om het zo snel in mijn mailbox te mogen ontvangen. Met hartelijke groet, Luc

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.