Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

schepenakte van Beugen uit 1536

In bijgaande akte kwam ik tot de volgende transcriptie. Kan iemand dit wellicht aanvullen en corrigeren?  Weet iemand wat bedoeld wordt met "kroenen" en met "ende hav" ? Of is dit niet juist? Met vriendelijke groet, 

 

Wy Arnt Wyllems ind Ffrederick van den Berch, ffort wy gemenen schepen tot Boegen, tugen samelick in desen apenen brieff datt voer den richter ende voer onss als int gericht syn gecomen Arnt van Daell ind Anna syn huysfr(ouw) ind hebn sementlick belien ende becant op hen ende op hoeren gude ende voer hoirende, soe als sy noch kroenen (?) waeren van de scheydinge tuschen Derick Smyt zelige syns oemen ende hav (?), als van vaeder ende moeder verstorven mochte syn, heerkomende eener loessen [aflossing] halve eens brieffs, welche kroenen Arnt van Daell ende Anna elude van hoeren brieder Johan dye Smyt guetelick vermocht ind waell dairff te freede gestelt, alsoe dat Arnt ende Anna elude voer hon ende horen erven van dis Smyt ende Herink syn huysfr ind hoer erven, dye kroenijnge verlaitn ende sich des halven bedancken guede betaeling, alsoe dat sy den kroenen ness (??), noch toe geeven, …. (?) gewaeg, noch eynnich recht dess halven aen …. (?) voers(egd) met synen erven hebben, noch en betalen en quyt wyse. Tsonder alle argelist. Datum de anno XVc XXXVI den X dach January

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op ma, 09/14/2020 - 11:59

In het Woordenboek der Nederlandsche Taal is croninge de term voor beklag en klacht, ook in juridische zin, zie http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=24073&lemmodern=…Croen zou dan wellicht aangeklaagde betekenen. Ik ben er nog niet helemaal uit, het leek me verstandig om er ook woordenboeken voor het oude Duits bij te halen. Het Deutsches Rechtswörterbuch heeft een lemma cronung met daarbij ook Middelnederlandse citaten, zie https://drw-www.adw.uni-heidelberg.de/drw-cgi/zeige?index=lemmata&term=… . Helaas ben ik nog niet uit de stippeltjes en de twee termen gekoen.

Eric vD zei op di, 09/15/2020 - 19:30

Beste Otto, Dank je wel voor je hulp. Zo wordt de tekst toch een stuk duidelijker. Ik heb de indruk dat Arnt van Dael en zijn vrouw Anna eerder een klacht (kroening) hadden over de verdeling van de boedel van een oom, Derick Smyt, maar dat ze hierover nu een schikking hebben getroffen met hoeren brieder Johan dye Smyt en zij dye kroenijnge hebben verlaten. De zaak was dus blijkbaar in goede verstandhouding afgesloten. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.