Goedenavond Edwin, / Geachte heer Cools,
Deze (overigens zeer leesbare) tekst komt op mij meer 16de eeuws, dan 15de eeuws over, maar ik geloof u direct als u zegt dat deze tekst uit het jaar 1452 is. De nummering van de regels komen op mij over als een oefentekst voor een paleografiecursus. De nummering loopt ook niet geheel door in de 3 samengevoegde delen.
Er is wel een duidelijk begin, maar geen duidelijk einde te zien in de 3 samengevoegde delen. Of deze horen niet geheel bij elkaar, of de akte loopt nog verder door. Is het voor u mogelijk (als de tekst digitaal beschikbaar is) om voor ons een link te geven naar het protocol waaruit deze tekstfragmenten stammen? Of als deze niet digitaal beschikbaar is een kopie van de volledige bladzijden van het bedoelde te uploaden? Dan kunnen wij zien waar er een duidelijk einde van de tekst te bespeuren is. Ik heb het idee dat dit uit het archief van de schepenbank van Herentals is. Tenminste, er is in de tekst spraken van goederen gelegen binnen de Vrijheid van Herentals.
Ik heb een beetje zitten te lezen en zal de eerst 2 regels voor u laten volgen. Als het in ieder geval voor mij en mogelijk voor anderen duidelijk is of de tekst van de hele akte geplaatst is, willen ik of anderen u altijd graag verder helpen met de transcripte.
" Lijsbeth wettig(he) dochter Gielijs van Muij(e)ndelaer, daer moeder af was Luijtghaert van Herke cum tutore, gaf ende maecte na haer lijf ende niet eer, In gerechten gestadigen ghiften In aelmoesen, absque Revocata," etc.
Veel onderzoeksplezier en een fijne avond toegewenst.
Cools Edwin
zei op dinsdag 11 november 2025 - 19:20