Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Schepenakte 20-11-1577 te Mechelen

Graag had ikwat ondersteuning bij de schepenakte uit het Stadsarchief van Mechelen (laatste paragraaf van folie 75 verso, gans onderaan). Mijn gedeeltelijke transcriptie vindt u hier:

 

“Laquete Gr Mar... Ende (heffende?) per contract

Zij op ... bij zijn ... ende Joris Tassin, als momboir der kinderen Jans van (Heyst?) daer moeder aff was Margriete van ..., (dwelck?) (vrijdag?) 20 november (behoirlijkck?) ghe... ist. ... meyer ...”  

Bij voorbaat dank!

Reacties (5)

René van Weeren zei op di, 05/03/2022 - 08:04

Nu nog het laatste woord....

 

Loquet[us]*, H[ee]r Machiel / Van Heyster, van het contract / ghepasseert bij Jan Van [den] Dort en[de] Jooris Tassin, als mombers van [den] kinderen Jans van / Heyst, daer moeder aff was Margruete Van den Eynden, dwelck op den XXen novemb[ris] / vervalijcken ghepassert is en[de] noyet ......

* uitspraak

Carlo zei op di, 05/03/2022 - 13:16

Hallo René, erg bedankt voor de hulp, dit was voor mij onleesbaar!

René van Weeren zei op di, 05/03/2022 - 13:58

Margruete moet overigens Margriete zijn, zie nu pas de typo

Carlo zei op di, 05/03/2022 - 18:22

Dank je René! Ik moet ook eens verder op de folie kijken want uit jouw vertaling heb ik de indruk dat het een notitie bij een andere tekst is, niet?

René van Weeren zei op di, 05/03/2022 - 20:23

Ik vermoed dat je het eerder moet zoeken. Ik ben geen deskundige ten aanzien van deze bronnen, maar uit de tekst begrijp ik dat er een eerder contract (wellicht gedateerd op 20 november) is opgesteld, waarnaar deze aantekening verwijst. Zo op het eerste gezicht zie ik niet direct namen in de andere akten op deze bladzijde die overeenkomen met deze aantekening.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.