Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Schepenakte 1776 (Oss)

Beste allen, 

 

Wat heeft Jan van Ginkel aan zijn hoofd (zie: de vijfde regel van boven)? 

Bij voorbaat dank!

Reacties (6)

Mark Slinkman zei op ma, 05/24/2021 - 21:06

contagion = infectie?

Andreas zei op ma, 05/24/2021 - 21:51

Ik lees contugion, wat contusie, kneuzing zou kunnen zijn. Dit verklaart het gebruik van verband in de afrekening.

Mark Slinkman zei op di, 05/25/2021 - 11:57

Die a en u, daar zat ik ook mee, er zijn geen andere open a's in het stuk. Ik koos voor a omdat ik niet weet hoe je je hoofd moet kneuzen en een kneuzing niet een open wond is, maar een onderhuidse bloeding. Het is naast de open a ook de enige keer dat er vanuit de g geen verbindingshaaltje loopt naar de volgende letter. Hoe dan ook zal het lelijk zeer hebben gedaan...

Hanny en Margot zei op di, 05/25/2021 - 16:22

Beste Mark en Andreas, 

 

Bedankt voor jullie meedenken en oplossing! Wij dachten ook aan een contusie, maar we wilden toch nog een andere mening horen om er zeker van te zijn! Uiteindelijk is deze jongen ook overleden aan zijn verwondingen. Dus: inwendige bloedingen zal hij wel gehad hebben. Het blijft hoe dan ook een schokkend gebeuren! 

René van Weeren zei op di, 05/25/2021 - 21:18

Een contusio kan ook wijzen op contusio cerebri, een hersenkneuzing, vaak veroorzaakt door een plotselinge, hevige klap tegen het hoofd. Zeker in die tijd een mogelijk fataal letsel, want bij ernstige hersenkneuzing op de verkeerde plek hoopt bloed en vocht zich op in de hersenen en doet hersenfuncties uitvallen en in die tijd nauwelijks behandelbaar, hooguit door de riskante ingreep van schedellichting. Het verbandmateriaal kan een gevolg zijn van die schedellichting, maar kan ook verband houden met een hoofdwond die door diezelfde klap veroorzaakt is.

Hanny en Margot zei op do, 06/03/2021 - 15:45

Beste René, 

Bedankt voor de heldere toelichting! We hebben later nog een getuigenverklaring gevonden waarin wordt vermeld wie de dader was en waar het delict heeft plaatsgevonden. 

 

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.