Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Rekening Lijmers van hertog van Gelre 1386

Dag! Wie kan er overweg met Gelderse rekeningen, ik ben benieuwd naar de betekenis van alle afkortingstekens. Alvast hartelijk dank, vriendelijke groet, Frank Boekhorst

Reacties (2)

Otto Vervaart zei op za, 02/28/2026 - 09:51

Beste Frank, ja, het stikt hier van de afkortingen. Voor Latijnse afkortingen is er een standaardwerk, het Dizionario degli abbreviature van Adriano Cappelli, in de wandeling "de Cappelli", dit werk is ook online toegankelijk, onder andere bij Ad Fontes in Zürich, https://www.adfontes.uzh.ch/en/ressourcen/abkuerzungen .

Zelfs de klop boven de rekening is niet eenvoudig te lezen, en een paar woorden begrijp ik nog niet, een kewstie van terminologie, hier een eerste aanloop:

Vendiciones ac impensionatus deciarum terre Lymmersch dut? ….
apud Zeven[aer] anno LXXXVIo <octagesimo sexto> solvendum Epiphaniam Domini et Pasche aug...o dura...
usque ad fiali?? te... post Nativitatem Johannis

Frank Boekhorst zei op za, 02/28/2026 - 16:24

Beste Otto,

Dankjewel voor de transcriptie en de link. Ik heb uiteindelijk voor de volgende transcriptie gekozen. Heb je hier nog commentaar op, graag!

Vendiciones ac impensionacio decimarum terre Lijmerssche ducatus Gelre apud Zevener, anno lxxvj [1386]. Solvendum Epiphaniam domini et Pasche. Augusto duravit usque ad feriam tertiam post Nativitatem Johannis.

Graag zou ik de rest van de tekst ook transcriberen, maar is nog erg lastig...

Dank, groet, Frank

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.