Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Rekening 1543

Ik heb een bladzijde uit een rekeningenboek van klooster Bethlehem waarvan ik niet veel verder kom dan de namen. Is er iemand die dit voor mij zou kunnen/willen transcriberen?

Alvast veel dank,

Robert

Reacties (5)

Otto Vervaart zei op zo, 11/24/2024 - 16:00

Beste Robert, dit schrift doet mij soms een beetje aan tuinhekjes, de laatste woorden zijn me niet duidelijk:

Luytken de bonis Obederdinck[el?] i. lb. iiii pullos /
et de Doedincheorst vi lb. i porcum annnosum? /
non habet ultro annos /
Item computavi cum Luytken in die Philippi et Jacobi /
et singulis defalcatis mansit nobis debens iiiii lb. ii stuvers /
Item solvit ad Johannem Vynck totaliter /

Gerict de bonis Wynckel vi pullos et singu- /
lis annis nutriet iii porcos de nostris et dede- /
cinnis? iii maten siliginis mensure nostre et 1½ maten /
...rasii partem ordei et parten havene et de els- /
holt ii lb. non habet ultro annos
Item computavi cum Reynero Wynckel in presentia avun- /
culi sui Heynrici Wynckel in die Victoris et singulus /
defalcatis de bobiis? suis de pactu patris sui et omnibus /
aliis mansi ei debens de bobiis vii Rid[ers] et vii½ stuvers
lapeus? vels?

De afkorting lb staat voor libra, ponden. Bij de woorden die op een k eindigen twijfel ik telkens of er nog een afgekort aanhangsel el volgt...

Robert Keurntjes zei op zo, 11/24/2024 - 18:17
Hartelijk dank. Ik kwam er niet uit. Wat jij als 'Vynck' en 'Wynckel' getranscribeerd hebt is 'Idynck'. Wat ik mij nog afvroeg is of de naam aan het begin van het tweede stuk 'Derick' zou kunnen zijn. Jij hebt er 'Gerict' van gemaakt, ik vermoede 'Gerick' vanwege de gelijke uitgang als 'Idynck', maar omdat het een wat vreemde naam is, en in eerdere rekeningen sprake is van Derick Idynck, vroeg ik mij af of de krul wellicht ook een 'D' zou kunnen zijn. Ik ben er hoe dan ook al heel blij mee.
Otto Vervaart zei op ma, 11/25/2024 - 10:19

Beste Robert, dank voor je commentaar. Op de site van het Gelders Archief bekeek ik deze rekening ]toegang 01314, Kloster Bethlehem bij Doetinchem, inv.nr. 929], waar ik al snel de muntsoort plack zag, de woorden in jouw posten eindigen bij nader inzien op -k. Het is Derick, ik keek niet goed. Ik zie inmiddels ook dat de hoofdletter G duidelijk anders is dan de D van Derick. Namen en locaties zijn altijd lastig als je niet vertrouwd bent met een bepaalde omgeving, ik zie nu ook dat het Idynck is, goed dat je het vergelijkt met wat je al eerder zag!

Robert Keurntjes zei op ma, 11/25/2024 - 11:06
Het is inderdaad GA 0314, inv.nr.929. Dit is scan 60 Ik ben de vroege bewoners van Silvolde en Varsseveld aan het onderzoeken en ben aan het proberen het schrift beter te kunnen lezen. Deze inschrijving is extra interessant omdat er meerdere familieleden in genoemd worden. Inclusief de Johannus in de inschrijving bovenaan de pagina. Uit de andere boeken blijkt ook dat het onderaan om Reyntge of Reyntken gaat. Een vrouw dus. Ze wordt nog tot in 1580 genoemd. Heynricus wordt wel Avunculus genoemd, maar gezien de toenaam roept dat nog wel vragen op. Hartelijk dank, Robert
Otto Vervaart zei op ma, 11/25/2024 - 11:46

Het zou inderdaad Reynera kunnen zijn, de d van die eronder is heel hoog uitgevallen en zit tegen de laatste letter aan, de hoge d valt ook op bij de andere datum, daarna gaat om de aanwezigheid van haar oom aan moederszijde, de betekenis van avunculus.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.