Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Randschrift zegelstempel 12/13e eeuw

Recent een zegel stempel gevonden wat afkomstig blijkt te zijn van de Heren van Heukelom 12e/13e eeuw. Dit weet ik omdat het wapenschild overeenkomt met het jaartal waarin dit is gebruikt. Echter komen de namen niet overeen met wat er (volgens mij) op de stempel staat. Enkele namen van familieleden die dit wapenschild gebruikt hebben zijn namelijk:
 

Graaf Otto II van Heukelom Arkel Asperen 

Otto Ottensz van Heukelom  

Yda Loukin Florisdr. van Heukelom Ghiessen

Loukin Florisz van Dalem 

 

Er lijkt iets op te staan met de naam Aernt, Gilaert, Gilrant. 2 keer de letter G zijn goed zichtbaar. Wie o wie kan mij verder helpen? 

 

Hartelijk dank!

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op za, 03/27/2021 - 10:53

Dit is niet eenvoudig leesbaar! Het Corpus sigillorum Neerlandicorum. De Nederlandsche zegels tot 1300 van H. Brugmans en K. Heerinaga (3 dln., 's-Gravenhage 1937-1940, online op Delpher, http://www.delpher.nl) vermeldt in het tekstdeel op p. 90 twee zegels van leden van de familie Van Heukelum, nrs. 926 en 927. De eerste is uit 1293, randschrift S-IOHANNIS-DE-HOEKUM, de andere uit 1299, randschrift S-OTTE-VAN-HOCLEM. Deze randschriften helpen in ieder geval om bedacht te zijn op andere spellingen van Heukelum...

Het wapen lijkt me hier inderdaad hetzelfde. Van het randschrift kan ik in ieder geval AERNT duidelijk lezen. Ik heb de afbeelding uitgeprint en probeer die al draaiend te ontcijferen, maar het reliëf is op een tweedimensionale afbeelding niet overal even goed zichtbaar.

Een snelle speuractie naar een Aernt van Heukelum komt uit bij een Arnoldus die midden 14e eeuw zou zijn gestorven, genealogen geven verschillende data aan.

Demi Rink zei op za, 03/27/2021 - 12:37

Hartelijk dank voor uw reactie Otto. Ik waardeer dit enorm en ga mijn zoektocht spannend voortzetten! Ik zal u op de hoogte houden mits u dat leuk vindt. Met vriendelijke groeten!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.