De tweede afroeping op de vierde dag van de Aankondiging van de Heilige Maagd Maria. =>29 maart
Maar is een dinsdag
FamilySearch: Film #008126933; Item 4; DTB Locarno, Ti, CH; Matrimoni, 1693-1733; Fo. 58-59; Scan 544-545/751
Anno D[omi]ni Millesimo Septemcentesimo primo die decima quarta Mensis
Aprilis denunciationibus p[er]mittij tribus diebus festinij quara p[rim]a die dom[enic]a
tertia, secunda die annunciationij B[eate] V[irginis] M[ariae] quarta, tertiaq[. . .] de dom[inic]a decima
. . . Aprilis inter missae Parrochialis solemnia in eccl[es]ia, etc, etc.
Ik heb hieruit de volgorde gedestilleerd:
Eerste afroeping op 3 april 1701 (een zondag), of de derde zondag
Tweede afroeping op Maria Boodschap, zondag 25 maart
Derde afroeping op zondag 10 april
Huwelijk op 14 april 1701
Die datum van de tweede afroeping kan natuurlijk niet. Het woordje quarta zal hier een speciale betekenis hebben, die ik niet ken.
En bij de derde afroeping staat er tussen dominica en Aprilis nog een afgekort woord, dat ik niet kan identificeren. Maar 10 april 1701 was een zondag. Dus het lijkt me geen telwoord te kunnen zijn.
Wie helpt me uit deze datumknoop?
De tweede afroeping op de vierde dag van de Aankondiging van de Heilige Maagd Maria. =>29 maart
Maar is een dinsdag
pntis = p(raese)ntis = huidige
Op 25 maart, wanneer Annuntiatie hoort te zijn, viel in 1701 Goede vrijdag. Annuntiatie werd daarom verschoven naar de eerst volgende maandag volgend op de octaaf van Pasen. Dat was maandag 4 april. Quarta aprilis!
Denuntiationes dus op 3 april, 4 april en 10 april.
(...) denunciationib[us] p[rae]mittis tribus diebus festivis quaru[m] p[rim]a die dom[inic]a
tertia, secunda die Annunciationis B[eatae] V[irginis] M[ariae] quarta, tertiaq[ue] die (...)
Michaël Boers
zei op maandag 6 juli 2026 - 10:40