Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

plecht 1550

Dit is een Utrechtse plecht, waarschijnlijk uit 1550.

Ik kan het begin wel ongeveer ontcijferen, maar ik heb moeite met de rest (ook omdat het document in slechte staat is).

 

"Dat voor ons quam int gerecht Claes van Duynkercken stattromper en verplach voor hem en Ghysbertgen syn huysfrou ??? ??? en voir ??? erfgen Jannege Jan van Duynkerckens wedue en ??? karolus gulden en thien stuvers"

 

Wie zou me verder kunnen helpen?

Reacties (4)

Otto Vervaart zei op do, 02/10/2022 - 17:21

Beste Adriaan, ik heb jouw foto bewerkt met RetroReveal, https://www.retroreveal.org, een zwartwitversie helpt bij het bekijken van deze tekst, het gaat even duren...

Adriaan van Heemstede zei op za, 02/12/2022 - 15:08

Bedankt, misschien komen we daar verder mee!

René van Weeren zei op di, 02/15/2022 - 21:46

Hierbij vast een eerste poging, er zijn nog wel wat hiaten...

 

Dat voir ons quam in 't gerechte Claes van Duynkercke[n], stattromper en[de] vurplach voir
hem en[de] Ghijsbertge[n] sijn huysfrou daer hij etc[etera] en[de] voir zij[n] erfgen[aeme] Jannege[n], Jan van
Duynkerckens wedue en[de] hoerd[er] erfgen[aemen] zeven Karolus guld[en] en[de] thien stuvers, also ....
stuvers voir d[en[ guld[en] voirsz[eyt] gerekent 's iaers erffelicke losrenten, te betale[n] Joh[ann]es Corsmis
etc[etera] en so voirt etc[etera], te lossen heel off halff teffens den pen[n]inck twyntich etc[etera] en[de]
mitte[n] verscene[n] rente[n] etc[etera] tot versekertheyt van desen verbynden[de] hij comparant etc[etera] en
huysinfe enpde[ hoffstede mit alle zij[n] toebehoerde, gelege[n] opte Nyegraft bij Sunte Pauwels
..... aen [den] oostzijde der graften naest Die Gulde Hant en[de] Jan va[n] .... toe te behoe[re]n
plach en[de] zijn parsoen en[de] goet tegenwoordich hen toecomen[de] onder het verbant va[n] alle
rechte[n] .... hierinne geconde[m]neert te word[en], gehoirt welke versoicht, heeft 't gerechte
hem comparant geconde[m]neert enpde[ conde[m]neert mits dese[n] .... op .... ge.....
Dese sij comparant tot vermani[n]ge vorder te vestige[n] etc[etera] zonder arch.

Adriaan van Heemstede zei op wo, 02/16/2022 - 12:11

Bedankt, René!

Bij "Die Gulde Hant en[de] Jan va[n]" zal het "Jan van Duynkercken" zijn

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.