Bijgaand een nieuwe stuk m.b.t. mijn voorvader Aernt van Lunenburg (van Zijl) uit 1388.
Deze tekst was redelijk te doen, maar ik mis toch een paar woordjes.
Wie kan me helpen de tekst te voltooien?
De tekst is de alinea halverwege de linker blz, boven het gedeelte met de strepen erdoor.
Ik heb gevonden:
Ic de selve h(eer) Robbr(echt) van Arkel ontfinc in de(n) jae(r) LXXXVIII [1388] op sinte Mertijns
avont onslat…. iiii [4] morghen lands in Nederlangbroec ghelegen daer boven
naest ghelandt sine de heren van sinte Johan t… en beneden den non(n)en
van sinte Marien ten Dale, benede(n) van dye h(eer) Robbr(echt) gecoft hadde teghen
Aernt van Lunenborgh ende Aernt voersz. te houden plach van Hen(dric) Symon
va(n) Haerlem en(de) nae va(n) Heynric van Haerlem, Henric Symons sone en(de) sij en
mine he(ren) te houde(n) plaghen dye h(eer) Robbr(echt) voersz. van de he(ren) van Apcoude houde
sal tot alsulken recht als h(eer) Symonva(n) Haerlem en(de) zine voervaders hoer
goet van de he(ren) va(n) Apc(oude) en van sine voervader te houden(n) plaghen, hyer wa(r)en
over als manne h(eer) Melijs van Ennghe en(de) Eernst Caetse.
NB: in het "Repertorium op de lenen van Gaasbeek" staat een samenvatting, met als datum 3-7-1388, en als omschrijving van het land: 4 morgen land in Nederlangbroek, boven: de heren van St. Maarten te Utrecht, beneden: de nonnen van St. Marie ten Dale.
Mij lijkt evenwel dat de datum 10 november is (de avond voor St. Maarten), tenzij het woord dat ik niet kan lezen na "avont" dit ontkracht. Ik denk het echter niet, want dat woord zal iets zijn als "ons latende;" het heeft betrekking tot het land dat hij ontvangt, en niet op de datum.
Louis v. V.
zei op woensdag 4 augustus 2021 - 08:45