Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Overlijdensakte Pieter De Suttere 1643 St-Niklaas (Be)

Goeiedag,

staat er naast de naam Peter De Suttere, zoon van Geeraert overleden op 5 okt 1643 nog een leeftijd vermeld? of enige andere informatie?

alvast hartelijk dank!

Reacties (10)

Johan zei op ma, 11/23/2020 - 11:18

Geen leeftijd, wel dat hij "tsmorgens ten tien uren" overleden is. (In de marge staat "Solv(it)" : de pastoor is dus betaald...) Na de naam van de vader staat nog een woordje dat moeilijk te ontcijferen is ..."ra??.."

Andreas zei op ma, 11/23/2020 - 20:32

lijkt mij rap overleden, in de betekenis van onverwachts

René van Weeren zei op ma, 11/23/2020 - 21:16

Veerle, is het mogelijk een link naar de hele pagina te geven? De oplossing van Andreas lijkt me kunnen, maar vergelijking met andere inschrijvingen levert vaak ook aanwijzingen op.

Veerle zei op di, 11/24/2020 - 10:54

René en Andreas, in de bijlage de volledige pagina. (Ik weet niet goed hoe ik de link naar die specifieke pagina moet bekomen)

René van Weeren zei op di, 11/24/2020 - 13:40

Ik sluit me inderdaad aan bij de uitleg van Andreas, aangezien in de andere inschrijvingen de leeftijden ook vermeld staan. Het lijkt er dus op dat het kind 'rap', vermoedelijk binnen enkele uren of enkele dagen na de geboorte overleden is. Als je een doopdatum van hem hebt, dan kun je in ieder geval nagaan hoe lang hij geleefd heeft.

Veerle zei op di, 11/24/2020 - 16:26

Nee, ik had gehoopt dat het de Petrus De Sutter was die gehuwd was met Maria Dullaert. Die overlijdensakte vond ik terug maar als echtegenote van een andere man. Dus dacht ik dat ze hertrouwd was vlak nadat Petrus overleden was. Maar als dit een overlijdensakte van een kind is dan klopt mijn veronderstelling niet. Dat wordt terug zoekwerk, er zijn nog een paar kandidaten met dezelfde naam Petrus.

Veerle zei op di, 11/24/2020 - 16:39

Ik heb hier nog een akte van ene Petrus De Sutter, deze keer iets meer tekst, maar ik zie niet zo direct een leeftijd staan.

René van Weeren zei op di, 11/24/2020 - 21:42

Dit betreft echter niet het overlijden van Petrus, maar van iemand die hij onderdak bood:

 

Eenen Italiaen genaemt Augustijn

obiit ten huyse Peter De Suttere

den XIt[en] septemb[ris] 1675

 

Veerle zei op wo, 11/25/2020 - 17:00

Dat is iets helemaal anders dan ik verwacht had! Bedankt, René!

ik heb wel gezien dat er heel dikwijls "Tkind" in de akten vermeld staat, als het over een kind gaat. Dat staat hier dan weer niet bij. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.