Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

overlijdensakte Joanna Peelman 1694 Moerzeke (Be)

Goeiedag,

in deze akte wordt de naam van de vader vermeld: Paulus? en ik denk dat ook de leeftijd vermeld is maar dat kan ik helaas niet ontcijferen. Wie kan helpen?

alvast hartelijk dank!

Reacties (13)

Otto Vervaart zei op wo, 12/23/2020 - 16:36

Beste Veer;le, Joanna was inderdaad de dochter van Paulus Peelman, over haar dood wordt geschreven "ex subito morbo correpta iun... iuncta anno aetatis", maar na aetatis is hier niets ingevuld, bij andere overlijdensinschrijvingen zie je dat hier wel. Nu nog het ontbrekende woord thuisbrengen!

Veerle zei op wo, 12/23/2020 - 18:48

alvast bedankt, Otto!

René van Weeren zei op wo, 12/23/2020 - 19:25

Dag Veerle en Otto,

Kleine aanvulling en aanpassing mijnerzijds:

ex subito morto correpta tantum uncta anno aetatis

vertaald:

vanwege een plotselinge dood in haar levensdagen bekort, kort geleden gezalfd, op de leeftijd (en die is inderdaad niet ingevuld)

 

Groeten en goede dagen gewenst,

René

 

Veerle zei op wo, 12/23/2020 - 19:33

Dank je wel, René, ook voor iedereen aangename feestdagen gewenst!

Otto Vervaart zei op do, 12/24/2020 - 10:21

Dag René, dank voor je aanvulling, ik had wel gedacht aan een formulering over het laatste oliesel, maar ik kon er geen tantum uncta van maken, vooral tantum was voor mij wat onscherp, fijn dat jij het wel zag. Een overlijden met Kerst is wel schokkend, misschien is de leeftijd daarom niet ingevuld... En nu op naar de feestdagen!

Veerle zei op do, 12/24/2020 - 11:30

Wel heel spijtig dat de leeftijd niet ingevuld is, nu zit ik een beetje vast met de opzoeking van de geboortedatum. Ik leer hier wel bij elke post meer bij over de aktes! Dank je wel allen!

René van Weeren zei op do, 12/24/2020 - 13:34

Dat is inderdaad een minpunt bij deze inschrijving. Je kunt echter indirect wel wat zaken afleiden. Het feit dat er vermeld wordt dat een plotselinge dood haar levensdagen verkortte kan wijzen op een relatief jong overlijden (maar hoeft dat niet per se). Ze wordt vermeld als uxor, de vrouw van, waardoor je weet dat ze in ieder geval ouder dan 20 geweest moet zijn (minimumleeftijd voor vrouwen om te mogen trouwen destijds). Omdat ze ook nog vermeld wordt als filia, dochter van, is het mogelijk dat haar vader op dat moment nog in leven was. Mocht je nog doopdata van kinderen uit dit huwelijk weten, dan kun je de zoekperiode vermoedelijk nog verder beperken, als je er van uitgaat dat er kinderen geboren kunnen worden tussen het 18e en 45e levensjaar van de moeder (uitzonderingen daarop zijn er natuurlijk, maar zijn schaars). Succes in ieder geval!

Veerle zei op do, 12/24/2020 - 13:43

Dank je wel, René, dat wordt het zoveelste detective gedeelte in het opzoekwerk van mijn stamboom... maar dat is het plezantste eraan vind ik! Zo had ik een voorvader die echt wel tegenslag had met de vrouwen die hij trouwde: hij is tot 5 geraakt, ze stierven telkens heel vlug...

René van Weeren zei op do, 12/24/2020 - 14:19

Daar past slechts een woord voor die tragiek, op zn Vlaams: Amai!

Andreas zei op do, 12/24/2020 - 14:27

Veerle,

ik had wat tijd over en heb één en ander opgezocht voor je.

Volgens de index heette haar echtgenoot Dominicus (Van) Bogaert. Ze trouwden op 11/02/1681 te Moerzeke. Kinderen die ik terugvond zijn:

Judocus van B. 11/11/1681

Martinus van B. 09/12/1682

Anna van B. 13/08/1685

Paulus B. 23/07/1687

Franciscus van B. 04/05/1690

Dominicus B. 13/01/1694

Via de getuigen op de geboorteaktes kom je misschien verder. Ik heb alleen gekeken bij de eerstgeborene, en daar zijn de peter en meter Judocus van Bogaert en Catharina Geijst. Als de tradities wat gerespecteerd werden, dan is deze laatste misschien de moeder van Joanna Peelman.

Prettige feesten nog en veel geluk met je verdere zoektocht.

Veerle zei op do, 12/24/2020 - 14:38

Dank je wel, Andreas! Ik was ook al uitgekomen op Catharina Geijst omdat zij de enige is die gehuwd is met een Paulus Peelman die rond die tijd leefde. Helaas hebben die 2 maar 3 kinderen waaronder één meisje dat Maria heet en er is geen spoor van een Joanna... ik heb ook naar andere spellingsvormen van Peelman gekeken, alhoewel de mogelijkheden vrij beperkt zijn. Er was enkel nog een registratie van een kind onder Peleman, voor zover ik me herinner. Eigenlijk zou ik de aktes moeten doorspitten, als ze bvb Joanna vergeten op te nemen hebben in de klapper... maar dat is echt een hels werkje. (voor mij toch) Ik blijf zoeken!

Andreas zei op do, 12/24/2020 - 14:46

Hou er ook rekening mee dat die Maria en Joanna dezelfde persoon kunnen zijn. Het was helaas niet ongewoon dat de naam bij de geboorte niet de naam was waarmee ze door het leven gingen.

Veerle zei op do, 12/24/2020 - 15:46

Dat heb ik ook al gemerkt, ze beginnen als Elisabeth en eindigen als Isabella of omgekeerd. 't is toch wel allemaal heel interessant en intrigerend! Maar ook moeilijk om je in te leven in die tijd.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.