Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Overlijdensakte Catharina De Beelde (Belie) 21/12/1651 St-Niklaas

Goeiedag,

alhoewel in het nederlands opgesteld raak ik toch niet wijs uit deze akte (linker blad, 5de akte): https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventari…

Is Catharina weduwe van Franciscus van Gasse of echtgenote?

alvast hartelijk dank!

Reacties (2)

Andreas zei op zo, 02/06/2022 - 22:03

Catarijne de Belier huijsvr(ouwe)
geweest van Franchoijs van
Gasse overleet den 21 december
1651 vourmiddach ten 2 uren

 

Weduwe was ze volgens mij niet, want daarvoor gebruikt de pastoor de afkorting We. Zie hiervoor bijvoorbeeld het voorlaatste woord van de 2de inschrijving op dezelfde pagina.

Waarom de pastoor 'geweest' gebruikt is mij niet duidelijk. Op de rechterpagina staat nog zo'n inschrijving. Er staan echter ook inschrijvingen waarop gewoon 'huisvrouw' staat, dus zonder 'geweest' erbij.

Enigmatisch!

Veerle Heyman zei op ma, 02/07/2022 - 08:15

Dank je wel, Andreas! Het is eigenlijk nog raarder want in de staten van goed vind ik de datum 16/9/1651 voor de akte bij het overlijden van Catharina. Dat kan natuurlijk een typfout zijn. En ik denk dat er in de vertaling bij de publicaties van Familiekunde LvWaas ook stond dat ze weduwe was. Men had dat "huisvrouw geweest" blijkbaar zo vertaald. Ik heb wel een overlijdensakte van ene Fr. Van gasse gevonden in 1664, die mogelijks haar echtgenoot was, maar zeker ben ik er niet van.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.