Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

oudste tot nu toe gevonden akte (1612) met Samuel Jacobsz, metselaar te Vianen

Reacties (8)

Dennis de Waart zei op ma, 09/29/2025 - 12:47

Hallo Jos,

Ik zal de marge straks laten volgen. De akte loopt door op de volgende bladzijde. Mijn browser op mijn huidige locatie ondersteunt geen Familysearch, dus dat kan ik nu niet voor je nakijken.

Compareerden Samuel Jacobs soen metselaer, inwoonder deser Stede, ende bekende voor hem ende zijnen erven wel deugdelijck schuldich te sijn den Edelen / Eerwaerden Willem Pijll, Rentmeester van onsen Gen(eraelen?) heere in zijn eijgen name endde zijnen erffgenaemen d' somme van vier hondercht 36 gulden van 20 stuijvers 't stuck, hercomende van coop ende leverantie van zeecker erve bij hem comparant gecoft ende 't welck hem op huijden bij den voorschreeven Rentmeester getransporteert is, ende daer op hij comparant een nieuwen huijse heeft gestelt. Belovende hij comparant vanden voorschreeven somme te betalen een erffelijcke losrente van 27 gulden 5 stuijvers Des Jaers vrij gelt, 't eerste ingaende den 1 en Januarij 1613 toecomende, sulcx dat 't eerste iaer der voorschreeven renten sall verschijnen den 1 en Januarij 1614 daer aen volgende, ende....

Geert Ouweneel zei op ma, 09/29/2025 - 12:59

Compareerden Samuel Jacobsz metselaer,
inwoonder deser stede ende bekende
voor hem ende zijnen erven wel duechdelijck
schuldich te zijn den Ed. Willem Pijll,
rentmeester van onsen Genadigen Heere, in zijn
eygen name ende zijnen erffgenaemen, d'somme
van vier hondert 36 gulden van 20 stuyvers tstuck,
hercomende van coop ende leverantie van zeeckere
erve bij hem comparante gecoft ende twelck
hem op huyden bij den voorsz. rentmeester ge-
transporteert es ende daerop hij comparant
een nieuwe huysinge heeft gestelt, belovende
hij comparant van de voorsz. somme te betaelen een
erffelijcke losrente van 27 gulden 5 stuvyers des
jaers vrij gelt etc., t'eerste ingaende
den 1en January 1613 toecomende, sulcx dat
t'eerste jaer der voorsz. renten sall verschijnen
den 1en January 1614 daeraenvolgende, ende /
zoo voorts jaerelicx verschijnen sullen totter
afflossinge toe, mits dat men d'hooftsomme
voorsz. sall moegen lossen in twee termijnen
telcken d'helfte ende verloop vandyen naer
advenant des tijts, daervooren verbyndende
specialijck t'voorsz. zijne erve ende nieuwe
huysinge met zijne toebehooren bepaelt
als in den vooorsz. transporte, versouckende
daeromme gecondemneert ende t'voorsz. ypotheecq
ende zijne andere goederen daer-
vooren verclaert te worden executabel.
gehoort etc. Actum voor schout ende
schepenen ten daeghe ende jaere voornt.

[In de marge staat:]
Compareerde Willemina ende
Walburch Alewijn als erfgenamen 
van Willem Pijll zaliger, haeren 
overleden grootvader ende sich 
sterckmakende voor hare vordere
broeders ende susters, geassisteert met
Joost Jonas, gecoren voocht in desen,
ende bekenden van desen nevenstaende
rentebrieff met de verlopen renten
vandien door handen van der
erfgenamen van Neeltgen van Zant
ende Bastiaen van Zant voldaen ende 
betaelt te wesen, cosnenteerden oversulcx
in de cassatie van deselve, ende alsoo
de originele vermist is, consenteerden
deselve dat soo wanneer hij ten voorschijn 
soude mogen comen, gehouden sal werden
voor gecasseert. Actum voor Henrick 
van Westervelt, schepen, den 2en
December 1652.
In absentie van de secretaris bij mij als gesworen
clercq
C. van der Laken

Dennis de Waart zei op ma, 09/29/2025 - 13:43

In de marge staat:

Renthebrieff. Compareerde Willemina ende Walburch Alewijn, als erfgenamen van Willem Pijl zaligher, haeren overleden Groet vader, ende sich sterckmakende voor hare vordere broeders ende susters, geassisteert met Joost Jonas, haeren gecoren Voocht in desen. Ende bekenden van desen nevenstaenden rentebrieff met de verlopen renten van dien, door handen vanden Erfgenamen van Neeltgen van Zant ende Bastiaen van Zant voldaen ende betaelt te wesen, consenteerden oversulx in de Cassatie vanden selve, ende alsoo de originele vermist is, sij consenteerde deselve dat soo wanneer hij ten voorschijn soude mogen comen (dat deselve) gehoeden sal werden voor gecasseert. Actum voor Henrick van Westervelt, Schepen, den 2 e December 1652. In absentie vanden Secretaris bij mij als gesworen Clercq. O: vander Laken.

Bij de volledige betaling van het geleende geld is de akte gecasseerd (teniet gedaan) waardoor er een kruis door (doorhaling van) de akte is gezet. 

Veel plezier met het onderzoek!

Dennis de Waart zei op ma, 09/29/2025 - 13:57

Hallo Jos,

Het is altijd graag gedaan. Geert Ouweneel heeft het al opgelost voor je zie ik. 

Groeten en fijne, zonnige dag. 

Jos van der Zee zei op ma, 09/29/2025 - 14:14

Interpreteer ik het goed, dat Samuel Jacobs het geld geleend heeft ivm het bouwen van zijn eigen huis. Samuel Jacobs komt uit Leiden (getrouwd daar in 1598) en het lijkt erop dat hij in 1612 verhuisd is naar Vianen.  Eerst als metselaar en later in aktes genoemd stadsmetselaar. Zijn zoon  Anthonis Samuel volgt hem op en verhuist naar Utrecht en voert daar de naam Anthonis Samuel van Vianen. 

Door de transcripties via deze site ben ik al veel te weten gekomen over de familie van Vianen.

Waarvoor bedankt.

Dennis de Waart zei op ma, 09/29/2025 - 17:07

Niet helemaal Jos, maar wel bijna. Samuel Jacobs heeft een erf (grond) gekocht van de rentmeester en voor die grond betaalde hij een jaarlijkse rente aan deze Rentmeester tot het hele bedrag van de koop is voldaan. Dat was dus in 1652. Los daarvan heeft Samuel op die grond zelf een huis gebouwd. Je kunt deze rentebrief een beetje beschouwen als een hedendaagse hypotheek voor de aankoop van de grond die hij heeft gekocht. De aankoopakte van de grond zelf zou ook in het schepenbankarchief van Vianen moeten zijn te vinden. (Onder noemers als: kwijtschelding / opdracht / transport / vest etc.).

Jos van der Zee zei op di, 09/30/2025 - 12:08

Bedankt voor de verduidelijking.

Het lijkt me duidelijk, dat Samuel Jacobsz zich in 1612 in Vianen vestigt. Zijn 2 zonen Anthonis Samuels en Meijndert Samuels zijn ook metselaar in Vianen. Anthonis vertrekt rond 1632. naar Utrecht en Meijndert blijft in Vianen. De zoon van Anthonis; Christiaen van Vianen zet de traditie voort als stadsmetselaar in Utrecht. Al met al verzamel ik zo steeds meer informatie voor de geschiedschrijving van het geslacht van Vianen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.