Ordonnantie van Karel V uit 1518 t.a.v. tolheffing
Goedemorgen!
Ik heb een vraag of iemand mij kan helpen bij het volgende. In 1518 liet Karel V een ordonnantie afkondigen met negenentwintig artikelen op de tollen, na geconstateerde grote ongeregeldheden en fraude. Dit document is te vinden in het nationaal archief en heb ik in de bijlage toegevoegd. In dit voorschrift werd beschreven wat van de ‘Schippers vrij oft onvrij comende met heuren scepen in onsen landen van Hollandt, Zeelandt’ werd verwacht ten aanzien van tolheffing. Ook zijn bijvoorbeeld de consequenties beschreven van ‘molestatie’ en het ‘qualyck toespreken’ van de tollenaars (item 27). Het lukt mij om veel te ‘vertalen’, maar helaas lang niet alles. Zo lees ik bij item 22 dat de poorters en inwoners van Kampen en Utrecht de gewoonlijke tol moeten betalen en geen privileges krijgen, maar weet niet zeker of dit klopt. Wat ik niet uit de artikelen kan halen is of ergens specifiek benoemd staat of het verboden is om vaarroutes via de binnenvaart te nemen. In latere documenten is dit namelijk wel het geval. Bovenin lees ik wel dat men geacht wordt tol te betalen te Geervliet, onleesbaar, Gouda en Spaarndam. Mocht iemand uit de tekst kunnen halen dat de binnenvaart buiten de tolroute om verboden is en kan beantwoorden of wat ik lees over Kampen en Utrecht klopt, dan hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Ralph
Ralph van der Lans
zei op woensdag 3 januari 2024 - 06:48