Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Oplossingenmapje Paleopuzzel 123: Middelburg bevrijd 1944

Paleopuzzel


Beste paleopuzzelaars, 
Om iedereen de kans te geven de paleopuzzels op te lossen maken we bij elke paleopuzzel een apart mapje met de naam 'Oplossingen Paleopuzzel [nummer en titel]'. Wie wil kan daar zijn/haar oplossing in plaatsen. Het voordeel is dat iedereen een kans heeft om te paleopuzzelen, het nadeel is dat je niet op elkaar kunt reageren onder de paleopuzzel, maar dat kan dan wel weer in dit aparte oplossingenmapje. Dan zie je daar pas de oplossingen van de andere paleopuzzelaars.  
Succes en vooral veel plezier met paleopuzzelen! 
Kijk hier voor de opgave van paleopuzzel 123: Paleopuzzel 123: Middelburg bevrijd 1944 | Wat staat daer? 

Reacties (3)

Fred van Bergen zei op zo, 10/13/2024 - 12:14

6 November 1944!!! Mijn optimisme van de ontbijttafel is niet beschaamd geworden! De geallieerden zijn onze stad binnengerukt! Ze zijn bezig onze stad te bezetten! En wat het heerlijkste is, ’t verloopt tot nu toe zonder slag of stoot, zonder bloedvergieten. Het is nog niet te gelooven en nog niet te begrijpen! Voor de 2de keer kwamen er vanmiddag vliegtuigen over de stad, weer werd er niet op geschoten en een half uur daarna ging de mare rond: “De Tommy’s komen, ze zijn met tanks in de stad staan al op de Markt”. De D(uitsers) geven zich zoo maar over. Inderdaad zagen wij daar ook hier aardige staaltjis van. Op ’t bolwerk gooiden de soldaten hun wapens en munitie in de vest stonden klaar om de handen omhoog te heffen. Een groepje waarschuwden een R(ijks). Kr(ijgs). man of hij ’t vast wilde overbrengen dat zij niet van plan waren te schieten. Deze haalde D(octo)r. Frumean er bij die als Partizan plotseling met het geweer op den schouder rondliep.

beheerder Anneke van Waarden-Koets zei op ma, 10/14/2024 - 16:37

Paleopuzzel 123 - Oplossing @Fred: Dat is grotendeels een prima transcriptie, Fred! Je zou hier en daar nog eens kunnen kijken naar hoofletters en kleine letters. En misschien zou je ook nog eens kunnen kijken naar de oplossing van de afkorting R.Kr. en dr.. Gasthuisdirectrice Janke Terwal schrijft verder af en toe een 'u' die verdacht veel op een 'n' lijkt. Kun je zien waar?

Fred van Bergen zei op wo, 10/16/2024 - 08:43
@Anneke, naar aanleiding van je tips heb ik mij verder verdiept in de achtergrond en de gedachtewereld van Janke Terwal om de juiste oplossing te vinden voor de punten waarop je mij geattendeerd hebt. Ik heb mezelf daarbij de vraag gesteld wie de persoon dan wel zou kunnen zijn die gewaarschuwd werd om over te brengen dat de Duitsers niet zouden schieten en wie de persoon zou kunnen zijn die vervolgens als ‘partizan’ met ’t geweer op de schouder rondliep. De afkorting R.Kr.man diende volgens mij iemand te zijn die de orde in de stad moest handhaven tijdens de bevrijding en staat mijn inziens voor een ‘reguliere korpsman’. Deze persoon behoorde tot een groepje verzetsmensen van de Ordedienst die vervolgens met een bootje naar de geallieerden in Vlissingen voeren om de Engelsen ervan te overtuigen dat de Duitsers niet zouden schieten als zij de stad zouden betreden. Omdat Janke de directrice was van het Gasthuis in Middelburg meende ik dat de afkorting dr. op een ‘dokter’ van het gasthuis zou kunnen slaan. Je opmerking dat de geschreven letter ‘u’ van Janke Terwal af en toe erg veel op een letter ‘n’ lijkt bracht mij op de naam van ene dokter Frum(e)au. Maar waarom zou een dokter als een ‘partizan’ rondlopen vroeg ik mij af? Een artikel uit de Zeeuwse Courant van 29 december 1975 bracht mij bij het afscheid van ene dokter C.F. Frumau, die sinds 1936 als huisarts dienst had gedaan in Middelburg en tijdens de oorlog deel nam aan het verzet, waarvoor hij in juni 1942 als gijzelaar gevangen werd gezet in het kamp Sint-Michielsgestel, Noord-Brabant. En daar Sint-Michielsgestel in oktober ’44 werd bevrijd kon hij dus op 6 november ’44 aanwezig zijn als ‘partizan’ van de Ordedienst bij de bevrijding van Middelburg. Deze dokter Frumau kan niemand anders zijn dan Carel Ferdinand Frumeau, geboren te Semarang (Nederlands Indië) op 21 februari 1910 en overleden te Middelburg op 5 februari 1982, de man die voor zijn verzetsdaden geëerd werd op 5 mei 1981 met het Verzetsherdenkingskruis, uitgereikt door koningin Beatrix.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.