Op deze kaart van Abraham Cresques uit 1375 is een klein stukje Nederland zichtbaar.
"Ostforn" staat duidelijk omlijnd maar er staat nog een woord voor....
Ik lees iets als: "Scuti" of "Scuta"
Een Scuti was een schild in de Romijnse tijd en Oostvorne heeft een van de oudste Motte heuvels in het land. Zou dit met elkaar verband houden?
Mijn tweede theorie is het woord Scuta betekende in de tijd van de Noormannen een schuit,
Dat klinkt logisch, Scuta of Schuit klinkt bijna het zelfde.
Maar.....ik ben er nog niet zeker van of ik het woord wel goed lees!
Zouden jullie eens mee willen kijken aub?
Alvast hartelijk dank!
Hans Terlouw
Lekkerkerk
Gezien de omvang van het eiland op de kaart vraag ik me af of met Scuta mogelijk het eiland Schouwen is bedoeld? Juist rond deze tijd vonden daar omvangrijke inpolderingen plaats.
Een andere optie zou zijn dat met scuta hier schild bedoeld zou zijn en dan in dit geval in de betekenis van zandbank of zandplaat.
Beste Hans, ik heb voor jou gekeken naar de omgeving van dit eiland in de Atlas Catalan van Crecques bij de Bibliothèque nationale de France in Parijs, ms. Espagnol 30. Het gaat jou om een gedeelte van de scan met 'Panel III", https://gallica.bnf.fr/view3if/ga/ark:/12148/btv1b55002481n/f7 . Ik sluit me aan bij Lidwine, Scuta staat voor de Schelde, al zie ik verder vreemd genoeg niet Antwerpen, maar wel Ostende staan, evenals Dordreti en Mosa. De weergave van het vasteland en rivieren op het Europese vasteland is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, over Engeland blijkt hij beter geïnformeerd. Voorne was een van de grotere eilanden in de delta's van de Maas en Schelde.
Beste Hans,
Leuk om de resultaten terug te zien. Antwerpen is inderdaad niet terug te vinden, maar dat is gezien de tijdsperiode ook niet verwonderlijk: voor 1400 was het belang van Antwerpen als handelsstad relatief beperkt; er woonden rond 1400 zo ongeveer 18.000 mensen. Pas in de anderhalve eeuw daarna nam het belang als handelsstad sterk toe: rond 1560 was het inwoneraantal ongeveer vervijfvoudigd. Andere wel vermelde plaatsen waren weliswaar ook klein (Oostende bijvoorbeeld met 2000-3000 inwoners), maar vanwege hun ligging direct aan de kust vermoedelijk veel bekender bij de zeelieden bij wie kaartenmakers vaak hun informatie vandaan haalden.
Hans Terlouw
zei op maandag 13 juli 2026 - 00:20