Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Oostvoorne op een kaart van 1375 maar wat staat er voor?

Op deze kaart van Abraham Cresques uit 1375 is een klein stukje Nederland zichtbaar.
"Ostforn" staat duidelijk omlijnd maar er staat nog een woord voor....
Ik lees iets als:  "Scuti" of "Scuta"
Een Scuti was een schild in de Romijnse tijd en Oostvorne heeft een van de oudste Motte heuvels in het land. Zou dit met elkaar verband houden?
Mijn tweede theorie is het woord Scuta betekende in de tijd van de Noormannen een schuit,
Dat klinkt logisch, Scuta of Schuit klinkt bijna het zelfde.
Maar.....ik ben er nog niet zeker van of ik het woord wel goed lees!
Zouden jullie eens mee willen kijken aub?
Alvast hartelijk dank!

Hans Terlouw
Lekkerkerk

Reacties (11)

Lidwine Deurvorst zei op ma, 07/13/2026 - 08:44
Goede morgen, Als er staat 'scuta', dan zou misschien de tekst hieronder kunnen helpen als verwijzing naar een fenomeen in het zeewater. Bij de termen : scuta, terga, rostrum kom ik bij " On the parasites of the cetaceans'. Vriendelijke groet, Lidwine Deurvorst The Works of Charles Darwin: Vol 11: A Volume of the ... books.google.nl › books · Translate this page Paul H Barrett · 2016 Gevonden in het boek ... scuta, terga, and carina stand pretty close together; they are moderately thick, and are covered, in chief part, by yellowish-brown membrane, which is destitute of spines. Scuta, triangular, broad, basal margin slightly protuberant. Terga ...
René van Weeren zei op ma, 07/13/2026 - 09:52

Gezien de omvang van het eiland op de kaart vraag ik me af of met Scuta mogelijk het eiland Schouwen is bedoeld? Juist rond deze tijd vonden daar omvangrijke inpolderingen plaats.

Een andere optie zou zijn dat met scuta hier schild bedoeld zou zijn en dan in dit geval in de betekenis van zandbank of zandplaat.

Lidwine Deurvorst zei op ma, 07/13/2026 - 11:47
Met 'scuta' is er misschien een link met de waterweg Schelde, 'Escaut', ' Scaldis'.
Otto Vervaart zei op di, 07/14/2026 - 11:43

Beste Hans, ik heb voor jou gekeken naar de omgeving van dit eiland in de Atlas Catalan van Crecques bij de Bibliothèque nationale de France in Parijs, ms. Espagnol 30. Het gaat jou om een gedeelte van de scan met 'Panel III", https://gallica.bnf.fr/view3if/ga/ark:/12148/btv1b55002481n/f7 . Ik sluit me aan bij Lidwine, Scuta staat voor de Schelde, al zie ik verder vreemd genoeg niet Antwerpen, maar wel Ostende staan, evenals Dordreti en Mosa. De weergave van het vasteland en rivieren op het Europese vasteland is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, over Engeland blijkt hij beter geïnformeerd. Voorne was een van de grotere eilanden in de delta's van de Maas en Schelde.

Lidwine Deurvorst zei op wo, 07/15/2026 - 21:21
Bij nader zoeken naar 'scuta' vond ik een tekst, een bladzijde, in het boek "Etudes historiques et geographiques" van een Fransman Ernest Théodor Hamy , blz 443, waar bovenaan staat: "Nomenclature des Pays du Nord de l'Europe". 'Scuta' staat in een lijstje van namen/toponiemen, waar ook 'ost forn' in staat. Wie weet helpt deze bladzijde bij het duiden van 'scuta'.
Hans Terlouw zei op do, 07/16/2026 - 22:16
Goedendag, allereerst wil ik mijn excuses aanbieden aan alle mensen die gereageerd hebben op mijn vraag omdat ik er zo laat op reageer. Ik heb een wat drukke tijd achter de rug en laat dan de mailbox meestal even voor wat het is. Echter.... groot was de verrassing bij het openen ervan omdat er zoveel interessante antwoorden aangedragen zijn. Ik vind er veel plezier in om oude landkaarten van onze streek te bestuderen, de oude schrijfwijze is voor mij meestal de Bottelneck. Ik doe regelmatig de oefeningen maar blijf het lastig vinden om de verschillende schrijfwijze te herkennen, daarom wil ik een ieder bedanken die de moeite heeft genomen om mij verder te helpen met mijn vraag. Ik zal stuk voor stuk de mogelijkheden bestuderen en de aantekeningen bij de kaart bewaren in mijn verzameling. Nogmaals hartelijk dank! Hans Terlouw Lekkerkerk
Lidwine Deurvorst zei op vr, 07/17/2026 - 10:37
p.s. bij de Google-balk de optie 'boeken' kiezen om blz 443 van "Etudes historiques et geographiques" te lezen.
Hans Terlouw zei op za, 07/18/2026 - 01:44
Gevonden Lidwine, dank je wel! Scuta is dan hoogstwaarschijnlijk Schouwen. René van Weeren noemde het al in zijn opmerking en jij vond het in het boek Etudes historiques et geographiques terug. Uiterst interessant boek, ik denk dat ik er nog regelmatig in zal bladeren. Voor de overige belangstellende doe ik er een kopie van de betreffende bladzijde bij. Otto Vervaart, de afbeelding van Europa is zeker opmerkelijk maar men had nog geen idee van landmeting en werkelijke afstanden, Keulen ligt b.v. naast Dordrecht. Interessant maar ook een beetje aandoenlijk vind ik. Ik zie ook 's-Gravensande en Grevelingen maar Antwerpen heb ik inderdaad ook nog niet kunnen ontdekken terwijl het in die tijd een van de belangrijkste steden was. Vreemd. Ik ga weer verder zoeken/vergelijken met andere kaarten.
Hans Terlouw zei op za, 07/18/2026 - 01:46

Hier nog even de beloofde afbeelding van Noordeuropese steden.......

René van Weeren zei op za, 07/18/2026 - 02:36

Beste Hans,

Leuk om de resultaten terug te zien. Antwerpen is inderdaad niet terug te vinden, maar dat is gezien de tijdsperiode ook niet verwonderlijk: voor 1400 was het belang van Antwerpen als handelsstad relatief beperkt; er woonden rond 1400 zo ongeveer 18.000 mensen. Pas in de anderhalve eeuw daarna nam het belang als handelsstad sterk toe: rond 1560 was het inwoneraantal ongeveer vervijfvoudigd. Andere wel vermelde plaatsen waren weliswaar ook klein (Oostende bijvoorbeeld met 2000-3000 inwoners), maar vanwege hun ligging direct aan de kust vermoedelijk veel bekender bij de zeelieden bij wie kaartenmakers vaak hun informatie vandaan haalden.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.