Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Ontcijferen trouwakte Aeltjen Simons 1638

Goedemorgen,

 

Kunt u mij ook helpen bij het ontcijferen van de trouwakte van Aeltjen Simons met Claes Jansz Verschuijer Hoorn 07--5-1638? Zelf kom ik er niet uit.

Reacties (2)

René van Weeren zei op vr, 06/03/2022 - 12:50

Dag Louis, wellicht is de bijlage niet goed meegekomen, ik voeg de bronafbeelding bij (laatste inschrijving rechterbladzijde)

 

Ten dage jare en presentibus als boven* sijn inden huwel[ijcken]
staet bevesticht Claes Janses Verschuyre, ionckgesel**
en Aeltgen Simons[en] ionge dochter** beyde van Hoorn ten
huyse van Symon Pieterss[en] Wayop des bruyts vader

 

* voor de dag, jaar en aanwezigen (presentibus) wordt verwezen naar de bovenstaande inschrijving: VIIen mey 1638, aanwezigen waren de schepenen Mr Claes Raet en Cornelis Hendricxssen Comportel
** geen betrekking hebbend op hun leeftijd, maar aanduiding dat zij elk nooit eerder getrouwd waren geweest.

Gezien de plaatsing van de inschrijving op de bladzijde (het lijkt er op dat deze inschrijving later is tussengevoegd) en het feit dat het huwelijk in het huis van de vader der bruid werd voltrokken in plaats van op het raadhuis of in de kerk, wijst er op dat het mogelijk een 'spoedhuwelijk' betrof. Soms hield dit verband met de gezondheidstoestand van een van de betrokkenen, maar in havensteden als Hoorn en Amsterdam was het ook niet ongebruikelijk dat zeelieden hun voorgenomen huwelijk heel snel moesten laten voltrekken, als zij plotseling uit moesten varen. In zulke gevallen verleenden de autoriteiten ook vaak vrijstelling van een of meer van de drie verplichte zondagse vooraankondigingen van het huwelijk.

Louis Erik van Amerongen zei op vr, 06/03/2022 - 13:45

Beste René,

 

Geweldig bedankt. Zo snel, ik ben al heel wat dagen bezig geweest met het proberen te ontcijferen maar er was geen doorkomen aan. Ook je verklaring omtrent  de haast waar en waarom de huwelijksvoltrekking heeft plaatsgevonden is erg interessant en voegt heel veel kennis toe aan mijn onderzoek. Je hebt me heel blij gemaakt met deze ontcijfering. Nogmaals hartelijk dank!

 

Met vriendelijke groet,

Louis Erik van Amerongen

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.