Op de linker pagina staat het proces verbaal van een vonnis. Een klein gedeelte daarvan is voor mij onleesbaar. Wat ik meen te kunnen lezen heb ik hieronder weergegeven. Het gaat specifiek over de tekst die tussen de haakjes zou moeten staan.
Overwegende dat uit de verklaringen van twee getuigen ter terechtzitting onder ede gehoord, wettig en overtuigend is gebleken, dat één der getuigen, onbezoldigde rijksveldwachter te Raamsdonk, op de 15e augustus laatstleden, enige koeien van de beklaagde Petrus Hamers, die op eens anders grond weidende waren, heeft willen (………..) in een schaapskooi te brengen, en dat de beklaagde die daarover verstoord, aan (….) veldwachter, ter dier gelegenheid, moedwillig met een stok een gevoelige slag in de zijde heeft toegebracht, waardoor één zijner ribben is verbrijzeld. Dat dit feit valt onder het bereik van art. 14 der wet van 29 juni 1854 in verband met de artt. 228 en 230 van Wetboek van Strafrecht, doch dat de strafbaarheid, bij gebreke van waardeerbaar geldelijk nadeel door de opgewonden toestand, waarin de beklaagde verkeerde, wordt verkleind. Overwegende dat uit de verklaringen van twee getuigen ter terechtzitting onder ede gehoord, wettig en overtuigend is gebleken, dat één der getuigen, onbezoldigde rijksveldwachter te Raamsdonk, op de 15e augustus laatstleden, enige koeien van de beklaagde Petrus Hamers, die op eens anders grond weidende waren, heeft willen (………..) in een schaapskooi te brengen, en dat de beklaagde die daarover verstoord, aan (….) veldwachter, ter dier gelegenheid, moedwillig met een stok een gevoelige slag in de zijde heeft toegebracht, waardoor één zijner ribben is verbrijzeld. Dat dit feit valt onder het bereik van art. 14 der wet van 29 juni 1854 in verband met de artt. 228 en 230 van Wetboek van Strafrecht, doch dat de strafbaarheid, bij gebreke van waardeerbaar geldelijk nadeel door de opgewonden toestand, waarin de beklaagde verkeerde, wordt verkleind.
Het zou fijn zijn als iemand mij daarbij kan helpen, aangezien het m.i. een essentieel deel van het proces verbaal is.
Ad
zei op vrijdag 21 augustus 2026 - 16:51