Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Onduidelijkheid bij huwelijk in 1644

Ik kan de tekst in de kantlijn niet helemaal ontcijferen, horende bij het huwelijk tussen Joost, soon van Jan Attevelt, ende Anna, dochter van Herman Willemsz Vosch op 12 oktober 1644 te Utrecht. Het is het een-na-laatste huwelijk op de linkerpagina.

In de kantlijn staat:

Gesolemniseert voor jofr. ... alhier & [...] Cor(neli)s van van Den... , schepenen den 12 octob(er) 1644.

 

Wie kan me helpen dit op te lossen?

Reacties (17)

René van Weeren zei op ma, 10/25/2021 - 13:46

Joost, soone van Jan van Attevelt, ende Anna,
dochter van Hermen Willemss Vosch, beyde woon[end]e
alhier

marge:
Gesolemniseert / voor J[onkhee]r Fredrick Ruysch / en[de] M[eeste]r Corn[eli]s van van* Deuverden, / schepenen, den 12 octob[e]r 1644

* tussenvoegsel is abusievelijk dubbel vermeld in de bron

herman zei op ma, 10/25/2021 - 14:08

Mr Cornelis van van den Velde

Louis v. V. zei op ma, 10/25/2021 - 15:35

Bedankt René en Herman voor de aanvullingen.

Met de jonkheer ben ik finaal de mist ingegaan, en zelfs het woord "alhier" dat bij de inschrijving zelf hoort meegepakt voor de tekst in de marge (ik had het beeld zo groot opgeblazen dat je het niet goed meer ziet waar wat hoort).

Voor de tweede persoon had ik zelf ook al gedacht aan Deuverden, omdat ik zijn naam had zien staan in de lijst van leden van het vroedschap van Utrecht van 1618 tot 1795 (in tegenstelling tot een Van de Velde).

René van Weeren zei op ma, 10/25/2021 - 15:45

Dag Louis en Herman,

Dat klopt, ik wist ook niet of er Sr [seigneur] of Jr [jonkheer] stond, maar enkele bladzijden verder stond hij duidelijk als Jor vermeld. De keuze voor Van Deuverden is inderdaad op basis van de vroedschap en de vermeldingen ook op latere pagina's in dezelfde bron.

Pauwel zei op ma, 10/25/2021 - 17:08

Dan zou ik hier jo[nke]r noteren, een afkorting die vaker voorkomt.

De haakjes bij woonen[de] zou ik anders plaatsen (er staat woon- + de gebruikelijke afkorting voor ende).

Louis v. V. zei op ma, 10/25/2021 - 18:00

Wellicht is "jonker" juist, ik zocht nl. meer info de genoemde persoon, en vond niet dat hij van adel was. In Nieuw Nederlands Biografisch Woordenboek staat over hem:

RUYSCH (Frederik), (1) geb. te Utrecht en overl. aldaar 8 Febr. 1677, zoon van Hugo Ruysch, (kol. 1109), en Lucia van Egmont, was raad, schepen, hoofd-officier en burgemeester van

Utrecht, gedeputeerde ter Staten-Generaal en raad ter Admiraliteit van Zeeland. Door koop werd hij heer van den Engh in Utrecht. Uit zijn huwelijk met Maria van der Muelen sproten verschillende dochters en een zoon Hugo Andreas, heer van den Engh, ongehuwd overl. 6 Oct. 1666. Deze was kommandeur van Ingen, waarvan het beheer op zijn naam gevoerd werd door zijn vader.

Zie: Geneal. en Heraldische Bladen III (1908) 477 v.

Pauwel zei op ma, 10/25/2021 - 19:20

https://books.google.nl/books?redir_esc=y&hl=nl&id=2UJDAAAAcAAJ&q=192#v…;

In deze lijst (blz. 192)  wordt "Jonker Frederick Ruijsch" een aantal malen genoemd.

Groot placaatboek vervattende alle de placaten, ordonnantien en edicten, der Edele Mogende Heeren Staten 's Lands van Utrecht: mitsgaders van de Ed. Groot Achtb. Heeren Borgemeesteren en Vroedschap der Stad Utrecht, tot het jaar 1728 ingesloten…

 

De afkorting Jor (met de -r in suprascript) in deze tekst veelvuldig. http://www.rhczuidoostutrecht.com/PDF/NT00064_530.pdf 

Louis v. V. zei op ma, 10/25/2021 - 20:42

Ah, goed gevonden. Het is soms ongelooflijk wat je allemaal kunt vinden op het internet !

Louis v. V. zei op ma, 10/25/2021 - 21:49

Nog wat verder speuren leverde meer info op. De huwelijksinschrijving ging over Joost van Attevelt en Anna Vosch; en deze Joost bleek een Utrechts schilder te zijn !

Zie voor meer info (in 't kort):

http://www.vondel.humanities.uva.nl/ecartico/persons/650

en voorbeelden van zijn werk:

https://www.centraalmuseum.nl/en/creator/joost-van-attevelt

 

Ik had dit niet eerder in de gaten, omdat deze personen in een zijtak zitten van mijn stamboom. Anna Vosch is een dochter van een broer van een voorouder.

 

NB: bij de portretten zie ik ook Cornelis van Deuverden; hij was één van de schepenen die wie in de huwelijksacte zagen !

Pauwel zei op di, 10/26/2021 - 11:15

Dat zijn mooie vondsten!

Louis v. V. zei op di, 10/26/2021 - 11:49

Jazeker.

Met wat extra speurwerk, zojuist afgerond, heb ik het gezinsplaatje eveneens kunnen voltooien. Dat was een beetje lastig, omdat de kinderen niet in de doopboeken vermeld zijn. Wel vijf jong-gestorven kinderen in de begraafboeken. Daarnaast nog drie kinderen kunnen herleiden: zoon Herman (advocaat aan hof van Utrecht), zoon Diederik (eveneens schilder), en dochter Brigitta, en over alledrie wat extra info kunnen vinden. Sommige bronnen melden alleen de eerste twee kinderen, maar niet de dochter. Geen van de kinderen is getrouwd, zodat deze tak daarna uitstierf.

Pauwel zei op di, 10/26/2021 - 15:03

portret

Louis v. V zei op di, 10/26/2021 - 15:17

Ja, dat potret kende ik.

Meer van zijn werk had ik o.a. hier gevonden: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Justus_van_Attevelt

En ook van zijn zoon Diederik is e.e.a van zijn werk te vinden op het internet.

 

Het komt niet zo vaak voor dat je bij het natrekken van een tak terecht komt bij mensen die op Wikipedia vermeld worden, inclusief een portret, tenzij het mensen van adel betreft.

Anna Vosch, die getrouwd was met de schilder, stamt af van het addelijke Van Arkel geslacht, dat teruggaat tot de middeleeuwen, en waar uiteraard veel over te vinden was. Die studie heb ik al eerder afgerond.

Louis v. V. zei op di, 10/26/2021 - 15:24

Het notariële archief heb ik ook reeds nagezocht op deze mensen, evenals wie-was-wie. De achternaam kan geschreven worden als Attevelt, Atteveld, of als Atteveldt.

In de door u gemelde acte wordt de zus Bregta genoemd, maar bij haar overlijden in 1706 als Brigitta. In andere actes wordt zij enkel "zus van Herman" genoemd.

Broer Herman overleed in 1710 (als een "bejaert jonghman"), en niet in 1719 zoals in sommige online bronnen staat.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.