Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Onduidelijkheid bij Amsterdams huwelijk in 1666

Bij een huwelijk gesloten in Amsterdam op 24 dec 1666 kan ik een paar woordne niet lezen. Wie kan me helpen dit te voltooien?

Het betreft het huwelijk rechtsboven de rechterbladzijde.

Ik heb gevonden:

sijn ingeteeckent de aen van A(msterdam) sentman ..[reet] tot Uijtrecht, Barent Lin van sGravenhage [impos…], oud 25 jare, geeft met acte van vaders consent, woont opde Heregracht, & Maria de Cruijf, woont tot Uijtrecht.”

 

De delen die ik niet heb zijn met geel aangegeven.

Reacties (11)

Louis v. V. zei op za, 10/30/2021 - 09:01

Ik denk dat ik al één ding heb opgelost (het betreft het 3de gele blok): zijn beroep was impostm(eeste)r.

René van Weeren zei op za, 10/30/2021 - 11:38

Den 24 de[cem]b[ris] 1666
Compareerden sijn ingeteeckent op de acte van
A. Sentman, pred[ican]t tot Uytrecht, Barent van
Lin van sGravenhage, impostm[eeste]r, oud 25 jare, geas[sisteer]t
met acte van vaders consent, woont op d'Heregracht
en[de] Maria de CVruijf, woont tot Uytrecht

[getekend B:v:v:Lin]
[li-marge: acte]

René van Weeren zei op za, 10/30/2021 - 11:38

CVruijf = Cruijf

Louis v. V. zei op za, 10/30/2021 - 11:50

Bedankt René, voor het oplossen van deze puzzelstukjes (en de verbetering van 1 woord).

De bruidegom zet een mooie handtekening, zoals notarissen deden in die tijd. Ik kom 'm evenwel later tegen in actes waarbij mensen geld van hem eisen, nadat ze eerder menigmaal bij 'm hadden aangebeld, maar door de "dienstmaecht" te horen kregen dat hij (toevallig) niet in de stad was. Je komt soms mooie verhalen tegen bij het stambomen.

René van Weeren zei op za, 10/30/2021 - 12:28

Ter volledigheid: het voorgenomen huwelijk werd overigens alleen ingeschreven en afgekondigd in Amsterdam, het betreft een ondertrouwinschrijving die verplicht ook in de woonplaats van de bruidegom gedaan moest worden. Het huwelijk zelf vond in de Jacobikerk te Utrecht plaats op 2 januari 1667, zie https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/093E1C00801ED7BEE0534701000AAEAB en bijlage

Louis v. V. zei op za, 10/30/2021 - 12:48

De inschrijving van het huwelijk te Utrecht had ik ook al gevonden; maar die afbeelding kende ik niet. Ik denk dat het wat minder met hem ging nadat het schilderij was gemaakt in 1671. De actes m.b.t. zijn schuldeisers dateren van 1676-77 (zelfs met verzoek tot gijzeling).

Hij zit in een verre zijtak in mijn familie: het was de 2de man van een vrouw (rijke weduwe), die zelf de 2de vrouw was van een man, die getrouwd was met een (half)zus van een voorouder van mij. Die tak was nogal rijk. Uit het eerste huwelijk (van de halfzus) sproten vijf dochters. Eentje overleed aan de pest in 1666 (nog net niet meerderjarig), maar de rest bezat vele huizen en obligaties in Utrecht (drie van de vier bleven ongehuwd). Zoiets zie je niet vaak, dat zussen samen openbare huizenverkopingen langs gaan en allerlei huizen kopen.

Ik vroeg me af wat er met hun stiefmoeder gebeurd was (Maria de Cruijf), en zo vond ik de link met Barend van Lin. Bij het huwelijk staat overigens niet aangegeven dat ze weduwe was (maar ook niet dat ze een jonge dochter was). Toch was ze dezelfde persoon (dat blijkt uit 2 andere bronnen).

Enfin, nogmaals bedankt voor het doorsturen van de links !

Wim zei op za, 10/30/2021 - 14:25

Wellicht bekend: van Barend van Lin zijn ook akten voor de Haagse notarissen, o.a.1664-1669. Hij is dan impostmeester te Amsterdam en zv Willem (cf. fiches op de notarissen). 

Louis v. V. zei op za, 10/30/2021 - 17:58

Hallo Wim,

Nee die Haagse stukken had ik niet gezien (wel actes in Utrecht, Leiden en Dordrecht, naast die van A'dam). Ik denk dat er in Rotterdam ook nog wat zullen zijn.

Hoe werkt het Haagsche notariële archief?

Ik vond wel een overzichtje m.b.t. hem (zie bijlage), maar hoe ik daarna de stukken moet vinden is me nog niet gelukt.

Ik probeerde het tevergeefs via pagina https://haagsgemeentearchief.nl/archieven-mais/overzicht?mivast=59&miad…

Wim zei op za, 10/30/2021 - 18:15

Linksonder op het fiche staat een nummer. Dat nummer hoort bij (de initialen van) de notaris die rechtsonder staan. Het nummer zoek je op in de inventaris . Wat je verder nodig hebt is het folionr. (staat ergens in het midden). Niet alle inv.nrs. zijn gescand; je kunt ze evt. wel laten scannen. 

Louis v. V. zei op za, 10/30/2021 - 19:30

OK, merci.

Ik heb het systeem nu door en kan de stukken terugvinden.

 

NB: Hij was pachter van de impost van de bieren over ’t Rijnland. Zijn vader was ook impostmeester,maar op andere zaken.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.