Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Onduidelijke huwelijksinschrijving Utrecht 1599

Bijgaande tekst bij de huwelijksinschrijving (voor het gerecht in Utrecht) in 1599 geeft me wat problemen. Wie kan me helpen het verhaal compleet te maken?

Het betreft het huwelijk dat staat net onder helft van de rechterpagina.

Ik heb gevonden:

Gijsbert Cleeff van Wijck, [weduwnaer?], ende Vuyltgen Sebastiaen de Cruyvend[ochte]r, wed[uwe] van Gijsbert Dirckz…… XX Ja[nuar]ij 1599. Gesolemniseert vor …

Reacties (8)

Geert Ouweneel zei op do, 07/30/2020 - 11:12

Ik denk dat er dit staat:

Gijsbert van Cleeff van Wijck, wedunaer ende
Uuyltgen Sebastiaen de Cruyvendochter, weduwe van
Gijsbert Dirckssen deser stede burger
ende vertel scepenen den 20 January 1599
Gesolemniseert voir Lansteen

Louis v. V. zei op do, 07/30/2020 - 11:22

Bedankt Geert, voor de transcripte van deze lastige tekst.

Voor wat betreft de naam van de bruid; het Utrechts archief noteert die als Vuyltgen, en in andere bronnen over deze familie heb ik tevens Vueltgen gezien, maar het blijft een vreemde naam. Ik heb (speciaal voor stambomen) een boekje over voornamen. Daar staat veel in, maar Vuyltgen kon ik niet vinden. Ik zal eens bij Uuyltgen kijken (lijkt op uiltje, ook al een vreemde naam voor een meisje).

NB: het Utrechts archief geeft als datum van het huwelijk (incorrect) op 11 januari.

https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&…

Geert Ouweneel zei op do, 07/30/2020 - 11:40

Een V is ook vaak een U.

Louis v. V. zei op do, 07/30/2020 - 12:25

De naam Uiltje (met allerlei schrijvarianten) blijkt wel degelijk te bestaan; zag ik bij het nazoeken in mijn boek !

René van Weeren zei op do, 07/30/2020 - 12:58

Louis, kleine aanvulling:

De transcriptie van Geert is juist, maar de laatste zin loopt door in de voorlaatste, waardoor 'vertel' de naam van de tweede schepen wordt.

 

Gesolemniseert voir Lansteen en[de] Stel scepenen den 20 Januarii 1599

 

De datum in de index is op zich wel correct: de aktedatum is 11 januari, op die datum werd hun ondertrouw ingeschreven. De huwelijksdatum is 20 januari.

Louis v. V. zei op do, 07/30/2020 - 13:04

Bedankt René, voor de aanvulling en opmerking m.b.t. de datum.

 

Ik heb van deze familitetak nog twee langere stukken liggen, maar wacht daar even mee. Ik zag nl. dat iemand al een lang epistel op de site gezet heeft voor transcriptie.

Katiever zei op wo, 06/02/2021 - 08:44
Looking for Suggestions I'm thinking of buying Plus Size Sexy Nightwear from [url=https://peachesandscreams.co.uk/]Peaches and Screams UK Online Shop[/url]. Which erotic nightwear pieces would you recommend? xx
StephPairm zei op do, 06/03/2021 - 04:50
I read in ok.co.uk that Dimepiece Los Angeles celebrity streetwear brand is planning to launch their second apparel boutique in London. Does anyone have any knowledge when this is likely to happen and where the boutique will be located? I'm keen to get the Dimepiece Sport Heavyblend Crewneck Sweatshirt xox

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.