Ik lees ook Buirck. In de Duitse Wikipedia zie ik verschillende plaatsen die Büdericn heten, eentje bij Wesel is op bevel van Napoleon verwoest.
Goeiemiddag,
Wie kan mij helpen met het duiden van de stad/plaats van herkomst van Matthijs Hermans? Matthijs is ruiter onder de heer van Issum en trouwt op 13/2/1677 te Den Bosch met Maria Heijlgemeijers.
In het archief van Den Bosch wordt de plaats getranscribeerd als "Buirck".
Ben benieuwd wat jullie erin lezen en naar welke plaats er verwezen zou kunnen worden.
Kijk uit naar jullie reacties!
gr, Mike
Ik lees ook Buirck. In de Duitse Wikipedia zie ik verschillende plaatsen die Büdericn heten, eentje bij Wesel is op bevel van Napoleon verwoest.
Ik lees hier Buirik, al kan ik die plaatsnaam niet thuisbrengen, de optie van Otto lijkt me een reële.
Hallo Mike,
Vaak kan je dit soort plaatsen opzoeken in een handig document dat het stadsarchief Amsterdam online heeft staan. Ik heb al even gekeken, geen geluk dit keer (tenzij er een spellingsvariant tussen zit). Als ik de link plak, krijg ik dit bericht niet door de spamfilter, dus even zo:
https://www.amsterdam.nl/
stadsarchief/themasites/downloads/herkomstonderzoek/
(als je de link weer aan elkaar zet, werkt 'ie)
Groet, Sanne
Veel dank Otto en René voor de second opinion!
Ik zag zelf "Bunik" nog als optie, maar het zal hoogstwaarschijnlijk Buirik zijn en mogelijk verwijzen naar het vestingstadje Büderich zoals Otto suggereerde. Büderich wordt op kaarten uit de 17e eeuw namelijk geschreven als "Burick" en is 1 van de Kleefse barriere steden die in 1672 door de Fransen werd ingenomen.
@Sanne, dankjewel voor de hele nuttige link!
Heb even in het bestand gekeken en Borken (Burck in Cleefsland) komt dat betreft ook nog naar voren als kandidaat.
In navolging van mijn eerdere post ben ik nog steeds op zoek naar de herkomst van Reinier Bovi/Bové. Door te kijken naar de plaats van origine van zijn kameraden in de compagnie van de heer van Issum, probeer ik de regio te verkleinen en mogelijk ter plekke nog iets te vinden. De meeste van zijn kameraden komen uit het land van Kleef, Munster of Gulick tot zover.
Beste Mike, ik had inderdaad gezocht in de fameuze lijst voor herkomstonderzoek van archivaris Simon 't Hart van het Stadsarchief Amsterdam. Jouw zoekweg via oude kaarten is een uitstekende tip om te onthouden!
Goedenavond Otto,
Ja oude kaarten zijn blijkbaar ook een schat aan informatie :)
Kwam nog bijgevoegde mooie kaart tegen van alle vestingsteden die in 1672 vielen. Grol is er ook zo eentje waarvan je maar net moet weten dat dat de benaming was voor Groenlo. De lijst van Simon 't Hart maakt dat omgekeerd een stuk makkelijker :)
Mike
zei op woensdag 2 april 2025 - 13:48